Research Nedcar in Duitse handen

NedCar verkoopt zijn onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Helmond aan het Duitse Benteler. De autoproducent heeft de bonden inmiddels over dat voornemen geïnformeerd. De verkoop van het researchcentrum is een direct gevolg van het feit dat de twee huidige aandeelhouders van NedCar, Mitsubishi en Volvo, steeds minder opdrachten uitbesteden aan het researchcentrum PD&E (Production, Development & Engineering). Daardoor wordt het centrum met sterk oplopende verliezen geconfronteerd. Bovendien mocht PD&E uit concurrentieoverwegingen van NedCar geen hooggekwalificeerde opdrachten van derden aannemen.

PD&E, waar ruim vierhonderd mensen werken, leidde de afgelopen jaren een kwijnend bestaan. Met de komst van het Duitse Benteler denkt vakbond De Unie dat zich een bedrijf heeft aangediend dat, in tegenstelling tot NedCar, wèl bereid is de noodzakelijke investeringen te doen om PD&E in zijn oude glorie te herstellen.

Bentener wil bij PD&E ondermeer crashtesten uit gaan voeren voor de auto-industrie. Het bedrijf realiseerde in 1999 met 17.000 medewerkers een omzet van 4,8 miljard gulden. Benteler is niet alleen toeleverancier voor de auto-industrie maar produceert ook zware machines en banden.

NedCar wil al een jaar af van zijn ontwikkelingscentrum in Helmond aangezien de aandeelhouders van NedCar, Mitsubishi en Volvo, het ontwikkelingswerk voor nieuwe modellen verrichten op hun thuisbases in Japan en de Verenigde Staten. De nieuwe kleinere Volvomodellen worden in de VS ontwikkeld onder de hoede van Ford, dat de personenwagendivisie van Volvo voor ruim 10 miljard gulden heeft overgenomen.

Volvo trekt zich vanaf 2004 zelfs helemaal terug uit NedCar. Ford heeft voldoende productiecapaciteit om de nieuwe kleinere Volvo-modellen in eigen fabrieken te gaan bouwen. Overeengekomen is dat Mitsubishi het aandeel van Ford/Volvo in NedCar overneemt. Het ligt in de bedoeling dat het gat dat door het vertrek van Volvo uit Limburg ontstaat wordt opgevuld door DaimlerChrysler. De Duitse fabrikant heeft een controlerend belang van 34 procent in Mitsubishi verworven. DaimlerChrysler wil met Mitsubishi gezamenlijk een opvolger ontwikkelen van de Smart, die mogelijk in Born zal worden geproduceerd.