La fille sur le pont

La fille sur le pont begint met een brug en eindigt met een brug. De eerste staat in Parijs en overspant de Seine, de tweede is gelokaliseerd in Istanbul en strekt zich uit over de Bosporus. Tussen beide bruggen ligt een half continent, negentig minuten film en een zee aan niet ingeloste pretenties. En dat laatste verrast een beetje. Patrice Leconte bewees namelijk eerder met onder andere Le mari de la coiffeuse een niet onverdienstelijk regisseur te zijn. En ook het verhaal van La fille sur le pont oogt bij eerste lezing van de synopsis bovengemiddeld interessant.

Adèle (Vanessa Paradis) besluit na de zoveelste ongelukkige liefde van de brug te springen. Messenwerper Gabor (Daniel Auteuil) weerhoudt haar hiervan en maakt haar zijn levende doelwit. Op trektocht door Frankrijk ontpopt het tweetal zich als hoogst succesvol circusnummer. Bovendien compenseert Adèle haar gebrek aan relatiegeluk met een lucratieve aanleg voor roulette zodat het er ook financieel rooskleurig aan toegaat.

Maar aangezien dit een tragedie met komische inslag is of juist een komedie met tragisch randje, kent de relatie tussen Adèle en Gabor een complicatie. Zij is een onstuitbare nymfomane, terwijl hij haar niet kan of wil bevredigen. De angst die bij hun decor penetrerende act hoort, blijkt lange tijd een effectief placebo. In al zijn Freudiaanse platvloersheid levert die combinatie van seks en doodsdrift zelfs de climax van de film op. Bij een privé-nummertje messen werpen hijgt Paradis krols in het tegenlicht en kijkt Auteuil tegelijk broeierig en impotent. Zonder dat er één kledingstuk wordt uitgetrokken spat de erotiek van het scherm.

Maar daarna is het snel bekeken. Adèle vlindert van de ene voorbijganger naar de volgende en verdwijnt uiteindelijk aan de hand van een pas getrouwde Griek. En daarmee verdwijnt ook de ontluikende chemie tussen Adèle en Gabor en loopt de film leeg als een lekgeprikte ballon. De schitterende locaties en glanzende zwart-wit fotografie weten het verhaal geen nieuw leven in te blazen. Paradis en Auteuil komen niet los van de tegenstelling tussen seksueel uitgehongerd kindvrouwtje en mysterieuze man van middelbare leeftijd. Het enige verschil tussen de Franse brug aan het begin en de Turkse op het einde is aan welke kant van de reling ieder staat.

La fille sur le pont (Leconte, Fr, 1999), vrijdag, Ned.3, 23.32-1.02u.