KLM vindt partner in muurbloempje Maleisië

KLM speurt naar een Aziatische partner, maar de keuze is beperkt. Malaysia Airlines is nog vrij. KLM breidt de vluchten op de hypermoderne luchthaven in Kuala Lumpur nu uit. Dat is opmerkelijk, juist nu de concurrentie daar wegtrekt.

Er moet iets vreemds aan de hand zijn met het internationale vliegveld van Maleisië. Althans, de ene na de andere luchtvaartmaatschappij besluit niet langer op Kuala Lumpur International Airport (KLIA) te vliegen. Deze week keerde de vierde `grote jongen' het nog maar drie jaar oude vliegveld de rug toe. En wat doet KLM, die zeven keer per week op Maleisië vliegt? De nationale luchtvaartmaatschappij breidt de capaciteit uit.

In kranten in Maleisië en Singapore staat KLM steevast bij het rijtje namen van gegadigden voor het geheel of gedeeltelijk overnemen van het `Gouden Aandeel' (met verregaande vetorechten) dat de Maleisische staat in Malaysia Airlines (MAS) heeft. Ook Qantas wordt dan altijd genoemd, maar die naam kan geschrapt worden sinds de Australiërs in april vorig jaar besloten de dienst op Kuala Lumpur op te zeggen. Dat deden ze toen hun aandeelhouder British Airways hetzelfde had gedaan na een halve eeuw op Maleisië vliegen. Lufthansa ging beide in september 1999 voor en deze week besloot de tweede maatschappij van Japan, All Nippon Airways, er ook maar de brui aan te geven.

Wat is er toch mis met ons hypermoderne, zes miljard gulden kostende vliegveld? vraagt de Maleisische regering zich steeds openlijker af. ,,Natuurlijk maken we ons zorgen'', zei de minister van Toerisme, Abdul Kadir. Hij belde de afvallige luchtvaartmaatschappijen op en concludeerde tot zijn opluchting: ,,Het ligt niet aan ons, aan Maleisië. Het aantal toeristen blijft gestaag stijgen. Mogelijk vragen we te veel aan landingsrechten.''

Alle maatschappijen geven als motivatie voor hun vertrek dat ze geld toe moeten leggen op de vluchten naar Maleisië.

Van de bijna veertig maatschappijen die het vliegveld trouw blijven is KLM er een. Drie van de veertig, de Aziaten MAS, Singapore Airlines en Cathay Pacific, nemen tweederde van de omzet van de luchthaven voor hun rekening. KLIA kan per jaar 25 miljoen passagiers aan, maar de benutting van het vliegveld is tweederde van de capaciteit. Over het laatste kwartaal van vorig jaar boekte het beursgenoteerde vliegveld een verlies van bijna elf miljoen gulden.

Er bestaat een groot aantal plannen om het op en om het vliegveld aantrekkelijk te maken: nog meer start- en landingsbanen, een pretpark, wandeltochten, golfbanen en een winkelcentrum. Het Formule I-circuit vlakbij het vliegveld is evenwel geen melkkoe gebleken. Ook dit jaar niet: over ruim een week is er de Grand Prix van Maleisië, slechts 40 procent van de kaartjes is verkocht.

Met de mogelijke Aziatische partner van KLM, MAS, gaat het zo mogelijk nog slechter. Alom nemen analisten aan dat de maatschappij dit jaar door de barrière van één miljard Maleisische ringit aan verlies zal gaan, oftewel 600 miljoen gulden. Toch wil KLM naar verluidt graag met de Maleisiërs in zee en een alliantie aangaan. ,,Een buitenlandse partner zou voor zowel KLIA als voor Malaysian Airlines de redding kunnen betekenen'', heet het onder Aziatische luchtvaartanalisten.

De Maleisische luchtvaartmaatschappij is een interessante Aziatische partner, al was het alleen maar omdat die thans zeer dun gezaaid zijn – de beste Aziatische maatschappijen zijn al 'vergeven'. Bij een voornemen intensiever samen te werken met MAS past het KLM niet net als Lufthansa, BA, Qantas en ANA te stoppen met vliegen van en naar Kuala Lumpur.

En dus hevelt de Nederlandse maatschappij vliegcapaciteit over van Australië naar Maleisië, intensiveert zij de bestaande samenwerking met MAS en nemen komende zomer de KLM-vluchten op KLIA toe.

En waarom ook niet. KLIA kan net zo'n Aziatisch knooppunt zijn als het nog veel duurdere vliegveld van Singapore dat nu is. En Maleisië is in Nederland een van de snelst opkomende toeristenbestemmingen.