ANIMATIE OP HET WEB

De chagrijnige chihuahua Ren en de goeiige kat Stimpy waren in de eerste helft van de jaren negentig een enorme televisiehit. De bedenker van het taboedoorbrekende Ren & Stimpy, John Kricfalusi, kreeg naarmate de serie populairder werd met steeds meer bureaucratie en beperkingen te maken. Hij zag maar een oplossing: stoppen. Alles wat hij sindsdien maakte is al drie jaar lang uitsluitend op internet te zien.

Op de site Spumco.com (naar de tekst op een IJslands blikje sardines) kan Kricfalusi zich, niet langer gehinderd door enige censuur, helemaal uitleven. Grootste attractie is de serie Weekend Pussy Hunt (hoe een hond-kat-achtervolging toch nog origineel kan zijn). Wie de filmpjes wil zien, wordt doorgeschakeld naar de sponsor. Spumco verdient niet via `banners', reclame op de pagina's, maar via `integrated sponsorships'. Spumco heeft ook inkomsten uit de verkoop van merchandise. De vrolijk gekleurde mokken en T-shirts met allerlei maffe cultfiguren leverden in de eerste anderhalf jaar al meer dan 2 miljoen dollar op.

Net als in de jaren vijftig, toen op tv nog ongegeneerd reclame kon worden gemaakt, is bij Spumco de relatie sponsor-film niet strikt gescheiden. Sterker nog, de leukste filmpjes zijn in opdracht gemaakte reclames. Zoals die voor Nike of het kinderkledingmerk Old Navy. Voor de filmpjes voor Old Navy ontving Kricfalusi twee Annie Awards, de tekenfilmequivalent van de Oscar.

Spumco is extreem commercieel, maar de kwaliteit leidt daar niet onder. U vraagt, wij draaien, lijkt het motto, maar ze draaien dan wel op hun eigen onaangepaste, vernieuwende en hilarische manier.

Naast de tekenfilms bevat Spumco een van de eerste echte internet-strips: George Liquor, waarbij de bezoeker steeds verder kan klikken in de plaatjes. Ook de trendy muzikante Björk komt voorbij in de clip die Spumco voor het nummer I miss you maakte. Er zijn verder tal van links naar andere goede animatiesites. Bij Spumco mogen ze dan wel commercieel zijn, sportief zijn ze ook.

(Tekst Gerard Zeegers, beeld Rik van Schagen;

zie ook www.spumco.com)