Philips sponsort Chinezen

Philips heeft gisteren een vierjarige sponsorovereenkomst gesloten met de Chinese voetbalbond CFA en het sportmarketingbureau ISL (International Sports League). De Nederlandse multinational steunt onder andere het nationale mannenteam, het olympisch elftal en de mannelijke en vrouwelijke jeugdteams. Met de sponsoring is een bedrag van twintig tot dertig miljoen gulden gemoeid.

Hoofddoel van de financiële injectie is plaatsing voor de eindronde van het wereldkampioenschap in 2002. ,,Dit blijft een onvervulde wens in de harten van alle trotse Chinese sportfans'', zei vice-voorzitter Nan Yong van de Chinese voetbalbond. Namens Philips refereerde Rob Westerhof, de verantwoordelijke man in China, aan de eerdere bemoeienissen van het bedrijf met het Chinese voetbal. Nooit eerder heeft het electronicaconcern zo veel sponsorgeld geïnvesteerd in een Aziatisch land.

Richard Avory, hoofdvertegenwoordiger van de ISL in China, verwacht dat het contract een positieve uitwerking heeft op het voetbal in China. ,,De gecombineerde marketingactiviteiten gaan de komende maanden zo'n ophef teweegbrengen, dat het nationale voetbalteam in alle uithoeken van China te volgen zal zijn via pers en televisie.

De kansen voor China om zich te kwalificeren voor de eindronde van het wereldkampioenschap in 2002 zijn groter dan ooit tevoren. De gastlanden Japan en Zuid-Korea hebben zich rechtstreeks geplaatst en vormen in de voorronde geen concurrentie voor China. Bondscoach van China is de Joegoslaaf Bora Milutinovic, die eerder onder andere voor Mexico, Nigeria en de Verenigde Staten actief was.