`Niet zeuren, doen'

Iedereen die hem onlangs heeft gezien, begint erover: Ed Hamming (53) is binnen twee maanden wel vijftien kilo afgevallen. Archieffoto's zijn onbruikbaar geworden, Hamming is a new man. De bestuursvoorzitter van detailhandelsconcern Vendex KBB vindt dat hij er `patent' moet uitzien als topman. En binnenkort presenteert hij zijn eerste jaarcijfers. Een gezond lijf maakt een goede indruk op de aandeelhouders.

Terwijl Hamming volgens kennissen toch een man is die zich weinig aantrekt van wat de buitenwereld vindt. Sinds hij bijna een jaar geleden voorzitter werd, is hij amper op de voorgrond getreden; zijn media-genieke voorganger Jan Michiel Hessels deed dat geregeld. ,,Ed heeft zich nooit beziggehouden met zijn imago. Hij straalde uit: Ik ben wie ik ben en ik wil alleen beoordeeld worden op resultaten'', zegt Gert Smit, zijn studievriend (bedrijfseconomie) die hem tien jaar geleden bij Vendex introduceerde. ,,Ik hoop en denk niet dat Ed zich laat meesleuren door de Angelsaksische topmannencultus. Daar is je imago even belangrijk als de financiële resultaten.''

Maar de koers van Vendex KBB (V&D, Bijenkorf, Hema) is sinds anderhalf jaar gedaald van 29 euro naar 16,50 euro. Vorige week viel het fonds uit de AEX-index. De retailreus moet dus íets ondernemen om de koers te verhogen, anders wordt het concern een overnameprooi.

Wat dat betreft zit Vendex KBB goed met Hamming omdat hij eerder ondernemer is dan manager, zegt Smit. ,,Niet zeuren, doen – zo zit Ed in elkaar.'' Hamming komt uit een retailfamilie, zijn vader had een herenmodezaak in Twente. Zelf klom hij ook op in de detailhandel, bij Hij, Wehkamp en V&D. Hij is ,,een echte winkelman die in al die jaren niet is veranderd'', zegt Eugène Randag, die in 1991 met hem begon in de directie van Vroom & Dreesmann.

Hamming is kort van stof, houdt niet van geslijm. De één noemt het `bot', de ander `recht voor zijn raap'. ,,Het is gewoon een scherpe jongen die weinig tijd nodig heeft om tot een oordeel te komen'', zegt Dick Ven (79), zijn eerste werkgever. ,,Toen hij als 25-jarige bij mijn groothandel kwam werken, wist ik al dat hij meer in zijn mars had. Hij vertrok na 2,5 jaar en ik zei: jongen, je mag over een aantal jaren terugkeren als commissaris.''

Dat heeft Hamming gedaan, nog steeds vergadert hij elk kwartaal met de commissarissen van Ven in Diemen. Hij is loyaal, zo blijkt. Zo koopt hij zijn pakken nog altijd in de herenmodezaak van één van zijn vijf broers, in een Noord-Hollands dorp. Diens zoon Leon Hamming, staat in de winkel: ,,Als oom Ed hier binnenkomt, dan wijst hij een bepaald rek met kleding aan dat ik beter kan verplaatsen in verband met de lichtval. Kijk, daar heb ik wat aan.''

Hamming maakte naam met de sanering van de noodlijdende Vroom & Dreesman warenhuizen, begin jaren negentig. Vlak na zijn aantreden schrapte hij 450 managementfuncties. ,,Dat was hard nodig'', zegt Randag. ,,Het was niet moeilijk voor Ed of voor ons, ook al moesten er mensen uit die al jaren bij het concern werkten. Met loyaliteit alleen kun je een bedrijf niet redden, zeiden wij altijd. Veel moeilijker was het scheppen van een nieuwe ziel voor het nogal grijze warenhuis. En dat is hem gelukt. Hij stond open voor ideeën van anderen en stelde zich kwetsbaar op. Zo van: ík vind het ook lastig maar als we allemaal de schouders eronder zetten, dan wordt het wat.''