Chocomel weg bij Numico

Voedingsconcern Numico heeft zijn merken Chocomel, Fristi (yoghurtdrank) en Extran (sportdrank) verkocht aan Friesland Coberco. De coöperatie betaalt 664 miljoen euro, bijna anderhalf miljard gulden, voor de zuiveltak van Nutricia. De naam `Nutricia' blijft bij Numico omdat de babyvoeding ook zo heet.

Daarmee heeft Numico zijn strategische verschuiving van zuivel- en voedingsconcern naar gezondheidsproducent afgerond. Vier jaar geleden besloot bestuursvoorzitter Hans van der Wielen om zich te concentreren op de ontwikkeling van voedingssupplementen zoals vitamine-pillen en preparaten die de voedingsgewoonten van consumenten zouden kunnen compenseren. Die markt is in de Verenigde Staten groot maar staat in Europa nog in de kinderschoenen.

De opbrengst van de verkoop van Chocomel en Fristi zal Numico besteden aan de aflossing van leningen en misschien aan nieuwe overnames in de Verenigde Staten, zei Van der Wielen gisteren. ,,De voedingssupplementenmarkt bestaat daar uit vele kleine bedrijven. Het is een cowboy-wereld, waar slechts een aantal sterke bedrijven over zal blijven. Wij zijn er één van want we zijn daar nu veruit de grootste.'' Voor Friesland Coberco, een van de tien grootste zuivelondernemingen ter wereld, past de overname van de dranken in haar strategie om zich meer te richten op hoogwaardige melkproducten zoals kaas, vruchtendrankjes en chocomel. Door de concurrentie op de markt van dagverse zuivel zijn de marges in deze sector laag.

Het zuivelbedrijf maakte vanochtend bekend dat de nettowinst vorig jaar met ruim 100 procent steeg naar 78 miljoen euro (171 miljoen gulden), vergeleken met het slechte jaar 1999. In 1998 bedroeg de winst bijna 60 miljoen euro. Friesland Coberco haalde vorig jaar een omzet van 4,1 miljard euro. Het bedrijf heeft eerder al bekend gemaakt dat het zich, net als concurrent Campina Melkunie, duidelijker gaat profileren met een beperkt aantal merken. Zo lanceerde het Friese bedrijf vorig jaar in Duitsland en de Benelux het merk FricoKaas.