Dollar zet Ahold op recordwinst

Overnames en de dure dollar hebben de winst en omzet van supermarktconcern Ahold in het vierde kwartaal van vorig jaar een grote impuls gegeven. De nettowinst steeg met meer dan de helft tot 370 miljoen euro (814 miljoen gulden).

De omzet nam toe met 78 procent tot 15,3 miljard euro (34 miljard gulden). Dit heeft het concern aan het eind van de ochtend bekendgemaakt. Zonder de invloed van de dure Amerikaanse munt — Ahold behaalt zestig procent van de omzet in de Verenigde Staten — zou de winstgroei per aandeel op 15 procent zijn uitgekomen, in plaats van de nu behaalde 29 procent. De omzetgroei in het vierde kwartaal zou zonder de recente overnames (zoals het Scandinavische ICA en US Foodservice) niet op 78 maar op 7 procent zijn uitgekomen.

Bestuursvoorzitter C. van der Hoeven van Ahold verklaarde vanochtend in een toelichting niet bezorgd te zijn over de ontwikkeling van de dollar. ,,De wisselkoers kan weliswaar de winstgroei verhogen of verlagen, maar we zijn ook in het algemeen niet pessimistisch over de dollar. Ten eerste komt er een belastingverlaging aan, die de Amerikaanse economie nu goed kan gebruiken. Daarnaast zien we juist in Amerika dat de sterke retailers zich versterken en de zwakken verzwakken.''

In de laatste drie maanden van vorig jaar is het verlies van de vorig jaar overgenomen internetkruidenier Peapod opgelopen tot 22 miljoen dollar. Over heel 2000 kwam het Amerikaanse bedrijf uit op een verlies van 32 miljoen dollar. Van der Hoeven wil doorgaan met de verkopen via internet, ondanks de verliezen bij Peapod. ,,We hebben in 2000 250 miljoen euro omgezet met internet-activiteiten in Nederland, Argentinië en de Verenigde Staten. Dat willen we in 2001 verdubbelen. Vooral in Amerika is de vraag naar dergelijke diensten groot maar de moeilijkheid zit in de organisatie: zorgen dat de klant zijn bestelde producten op tijd krijgt.'' Aholds internet-activiteiten bestaan voor het belangrijkste deel uit die van Peapod.

Over geheel 2000 steeg de nettowinst met 48 procent tot 1,1 miljard euro (2,3 miljard gulden), terwijl de omzet met 56 procent toenam tot 52,5 miljard euro (116 miljard gulden). De grootste winstgroei werd in Europa behaald, waar het resultaat met 46 procent steeg tot 670 miljoen euro. De omzet steeg met 59 procent tot 16,6 miljard euro, waarbij ook Albert Heijn, Schuitema (C1000) en Deli XL (levert aan grootverbruikers) ,,een duidelijke groei'' van de omzet konden constateren. In de VS steeg het resultaat met 34 procent tot 3,2 miljard gulden.