Peopleware

Steeds meer mensen raadplegen internet voordat ze overgaan tot de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe stereo-installatie of cd-brander. Ze kijken op de site van de fabrikant naar de specificaties van de apparaten, zoeken naar de voordeligste aanbieding en raadplegen consumentensites en nieuwsgroepen om te horen wat anderen vinden van het product dat ze willen aanschaffen.

Vooral dat laatste aspect is belangrijk. De fabrikant zal je nooit vertellen dat het laatste model vouwfiets weliswaar 17 versnellingen heeft, maar niet zo handig is om te dragen. Iemand die zo'n fiets bezit en er al een paar maanden mee forenst, weet wel dat de fiets eigenlijk een handvat had moeten hebben of dat de trappers erg uitsteken waardoor je mensen in hun benen prikt als je door het station loopt.

De website AskAnOwner, opgericht door vier Amsterdamse ondernemers, speelt in op de behoefte aan echte gebruikerservaringen. Op de site, die sinds eind november 2000 online is, geven gebruikers aan wat ze van bepaalde producten vinden. Ze zijn ook bereid om vragen van aanstaande kopers te beantwoorden per e-mail. Achter elke gebruiker staat hoelang hij of zij er over doet om antwoord te geven. AskAnOwner beperkt zich niet tot fysieke producten, ook woonplaatsen, werkgevers en vakantiebestemmingen worden beoordeeld.

Een groot nadeel van de site is dat de gebruikers erg korte en oppervlakkige tekstjes schrijven. `Great town for work and play. received my degree from University of Amsterdam. Great place to be a student. Great place for flups (fun loving urban professionals)', schrijft Marjolein over Amsterdam. (Vreemd genoeg zijn de meeste beschrijvingen in het Engels.) Bill kan het met nog minder woorden af: `What a city!!! Best place to live in the world.' Mieke over haar Maxi-cosi: `Fijn en veilig in gebruik. En het gaat al een tweede ronde mee, duurzaam dus.'

Natuurlijk zou je ze nog een mailtje kunnen sturen met wat vragen, maar als mensen niet de moeite nemen om hun ervaringen iets uitgebreider te beschrijven verwacht je niet dat ze een genuanceerd antwoord terug zullen sturen.

De opzet van AskAnOwner, dat volgens het persbericht inspeelt ,,op de `Peopleware' trend die steeds belangrijker wordt op het internet'', is enigszins merkwaardig. Waarom zouden `owners' keer op keer per e-mail vragen willen beantwoorden? Ze zouden natuurlijk een standaardantwoord kunnen maken en dat aan iedereen mailen die vraagt of een Maxi-cosi een handig kinderzitje is, maar daar heb je als potentiële koper net zo weinig aan als aan de summiere recensies op de site.

Een andere beperking van AskAnOwner is dat er nog maar weinig producten worden besproken. Op de site staan 5.500 producten, diensten en woonplaatsen, maar voor veel categorieën hebben zich nog geen eigenaars gemeld die over hun ervaringen willen vertellen.

De oprichters van AskAnOwner overschatten het nut van hun site schromelijk. Een voorbeeld. ,,Kort geleden hebben we de categorie `Woonplaatsen' toegevoegd. Daar kunnen bezoekers vragen stellen over de faciliteiten in een buurt voordat ze naar een duur huis verhuizen.'' Afgezien van de vraag of je je wilt laten adviseren door mensen die spaceboy of Super Fly heten, mag je verwachten dat iemand die overweegt een huis van een half miljoen gulden of meer te kopen weet wat hij doet en bij de makelaar en gemeente heeft geïnformeerd naar scholen, artsen en groenvoorzieningen in de buurt. Er zijn bovendien tal van sites die informeren over voorzieningen in buurten.

Dat het allemaal veel handiger kan, bewijst de Amerikaanse site Epinions. Epinions is de grootste en drukst bezochte consumentensite van het web. Er worden tienduizenden producten besproken. De recensies zijn uitgebreid en goed geformuleerd. Je vindt er ook aardige specialisaties. Zo is er een mevrouw uit Wisconsin (in het dagelijks leven is ze IT- consultant) die alles van waterfilters weet en ook prachtige recensies schrijft over de ingesproken versies van de boeken over Harry Potter en andere kinderboeken.

Websites: www.askanowner.nl;

www.epinions.com

[E-mail: klaver@nrc.nl]