Hommes, femmes

De film Hommes, femmes, mode d'emploi van Claude Lelouch wil laten zien hoe het leven in elkaar steekt, hoe mensen werken. Niet, zoals de titel suggereert, hoe je mensen kunt laten doen doen wat je wilt, maar hoe ze zijn. In het algemeen anders dan ze zich voordoen, is de belangrijkste stelling van Lelouch.

In de titel zijn mensen niet voor niets opgedeeld in mannen en vrouwen. Vooral in de liefde zijn we onszelf niet, laat Lelouch zien – terwijl authenticiteit er dan het meest toe doet. Twee tieners die elkaar in de trein ontmoeten, willen indruk op elkaar maken. Zij liegt dat ze bij de opera danst, hij dat hij stervoetballer is. Adressen uitwisselen komt er niet van. Het gevolg is dat ze elkaar niet meer kunnen vinden; hij zoekt vergeefs bij de opera, zij bij de voetbalclub.

Als troostrijk teken dat we die destructieve behoefte om indruk te maken misschien ooit nog wel kwijtraken, laat Lelouch een bejaarde dame voor het eerst in haar leven trouwen. Maar tot die tijd lopen we te prutsen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het machogedrag van de gladde, op Menno Buch gelijkende ex-advocaat (een rol van Bernard Tapie). En dat gepruts beperkt zich niet tot de liefde; we klunzen ook wat aan als het gaat om werk, gezondheid en ethische dilemma's. Lelouch presenteert het allemaal met een opgewekte, berustende ondertoon.

Voor wie ervan houdt: Hommes, femmes zit vol symboliek en metaforen. Het is vast geen toeval dat een voormalig acteur vindt dat hij tot zijn beste artistieke prestaties komt in zijn nieuwe baan als undercover politieagent. Of dat de ex-advocaat bij voorkeur in quotes van anderen praat. Mensen zijn niet zichzelf, weet u nog? Zo zit er vast ook iets dieps in het gegeven dat iemand met maagkanker graag pens eet.

Wie in de geest van de film wil blijven, kan hem het best met een te imponeren nieuwe liefde bekijken, verzuchten dat er `zó veel inzit', en dan een opsomming geven van de symboliek. Voor een optimaal resultaat is het handig om de film van tevoren een paar keer op video te bekijken. En kies ook iemand uit tegen wie je gezellig een beetje aan kunt zitten, want anders duren die twee uur wel hopeloos lang.

Hommes, femmes, mode d'emploi, Fox, 20.30-22.30u.