Wintersporters dupe staking chauffeurs

Enkele honderden wintersporters zijn gisteravond de dupe geweest van een CAO-conflict in de touringcarbranche.

De reizigers waren in Boxmeer gestrand als gevolg van de staking van touringcarchauffeurs. Chauffeurs van twaalf bussen hadden hun passagiers en bussen achtergelaten bij een restaurant aan de snelweg en kwamen samen in Boxmeer voor overleg. Na een paar uur besloten de actievoerende chauffeurs toch weer te gaan rijden.

Volgens FNV-onderhandelaar C. Bos rijden de bussen weer om vakantiegangers niet het slachtoffer te laten worden van de acties. ,,Er lopen hier mensen met kinderen'', aldus Bos. ,,We willen hun vakantie niet vergallen.''

Volgens de onderhandelaar is er een stevig signaal afgegeven aan de werkgevers. ,,We hebben laten zien dat we bereid zijn om actie te voeren. En daarmee gaan we door. Dat de bussen nu verder rijden wil niet zeggen dat de acties stoppen.''

De chauffeurs dreigen met hardere acties als de werkgevers niet ingaan op hun CAO-eisen. ,,Als er volgende week nog geen akkoord is, gaan de bedrijven voor een langere periode plat'', aldus een van de chauffeurs.

Een aantal reizigers toonde begrip voor de acties van de chauffeurs, anderen klaagden. Zoals een Amsterdammer die met zijn gezin enige uren in een restaurant te Boxmeer vast zat. Ze waren om twee uur uur van huis vertrokken, op weg naar de Franse Alpen. ,,Ik voel me in de val gelokt door de chauffeurs. Eerst laten ze ons uit Amsterdam vertrekken en vervolgens laten ze ons aan ons lot over.''

De afgelopen weken onderhandelden de vakbonden FNV en CNV en werkgever KNV Busvervoer over een nieuwe arbeidsovereenkomst. De onderhandelingen liepen vast, onder meer op de looneis van vier procent. Ook willen de chauffeurs dat de VUT-regeling wordt omgebouwd naar een prepensioenregeling en dat de werkgevers aan die verandering meebetalen. Verder willen de chauffeurs zelf kunnen bepalen wanneer en hoe ze hun overuren in het hoogseizoen kunnen compenseren.

In Nederland zijn er ongeveer vijfhonderd besloten busondernemingen (bedrijven waarvan op voorhand bekend is welke passagiers meereizen). Daarbij werken 12.000 tot 15.000 chauffeurs. Ongeveer eenvijfde van hen heeft geen vast contract. CNV (600) en FNV vertegenwoordigen gezamenlijk 2.100 pendelchauffeurs.