Ik kan fit blijven

Wie fit wil blijven moet niet roken, weinig eten en veel bewegen. Van die drie kost veel bewegen de meeste tijd. Toch kun je veel bewegen zonder direct in training te gaan. Ouderen die van dieren houden, moeten zeker een hond nemen. De dagelijkse zorg maakt dat je voortdurend in beweging blijft. Een keertje een wandeling overslaan is er niet bij, daar zorgt de hond wel voor. Met stokkengooien train je de armen ook nog een beetje. Hondenbezitters worden ouder, al was het maar om hun huisgenoot te overleven. Voor ouderen is een volkstuin ook een goed idee.

Voor wie nog actief in het leven staat, zijn er andere middelen om fit te blijven. Om te beginnen, ga als het even kan met de fiets naar je werk. Wie roept dat dat echt niet gaat, moet eens kijken of een combinatie van vouwfiets en openbaar vervoer mogelijk is. De meest geschikte vouwfiets voor het openbaar vervoer is nog steeds de Brompton. Het eenvoudigste model kost zo'n ƒ1.600. Dat is een flinke investering, maar zo'n fiets gaat jaren mee. Je vouwt hem in drieën op, zodat hij zo groot wordt als een koffer. En ook het in- en uitklappen is beweging! (De doorgewinterde automobilist zal overigens merken dat een vouwfiets een handige manier is om het centrum van een grote stad te bereiken.)

Wie dagelijks in zo'n twintig minuten naar zijn werk fietst, komt vanzelf aan voldoende beweging om er oud mee te worden. Maar het kan natuurlijk fitter. Om hart en longen te belasten kan het geen kwaad zo af en toe te doen alsof je haast hebt en eens flink door te trappen. Een paar minuten hijgen is genoeg. Dit kun je natuurlijk het beste doen op weg naar huis, zodat je je gemakkelijk kunt omkleden.

Wie meer uit zijn dagelijkse fietstochtje wil halen moet eens informeren of er op zijn werk een douche beschikbaar is. Hij kan met de racefiets naar zijn werk gaan en kleedt zich daar om. Deze gewoonte levert erg veel tijdwinst op.

Een eenvoudige manier om aan beweging te komen is de trap nemen in plaats van de lift. Wie op de achttiende verdieping werkt of woont, kan een paar verdiepingen lager uitstappen en de rest klimmen. Het staat vreemd, maar het werkt wel. Meestal word je in zo'n hoge flat verbannen naar een brandtrapachtige omgeving waar je het rijk alleen hebt. Je kunt de trap dan ongegeneerd stormenderhand nemen en je armen gebruiken om je naar boven te hijsen, zodat de armspieren aan bod komen.

Om de armspieren wat meer te gebruiken kun je thuis op een geschikte plaats een rekstok monteren, bijvoorbeeld in een gangetje of in een deur. Af en toe, als je zin hebt, trek je je in het voorbijgaan op. Het is natuurlijk geen echte training – lang niet alle armspieren worden belast – maar het helpt wel en kost vrijwel geen tijd. Met opdrukken kun je de overige spieren belasten.

Voor wie dit allemaal peanuts blijft moet op sport of op sporttraining gaan. Ga niet op eigen houtje trainen maar onder leiding van een deskundige. Behalve van zwemmen kun je van de meeste sporttrainingen blessures oplopen – de helft van alle beginners haakt binnen zes weken af wegens een sportblessure. Het geheim van training is de dagelijkse afwisseling. Wie de ene dag bepaalde spieren zwaar belast, moet de andere dag deze spieren juist rust gunnen. Zwemmen kan wel iedere dag. Ook kun je natuurlijk om de dag rust nemen.

Er zijn sporten die je maar beter helemaal niet kunt doen. Wintersport is er om in de winter een leuk kleurtje op te doen en voor de gezellige Glühwein. De ski's kun je maar beter thuislaten. De beenbrekers en gewrichtsontwrichters kunnen je precies vertellen waarom ze er de rest van hun leven niet fitter van geworden zijn. Ook voetbal behoort om die reden niet tot de gezonde sporten.

Men moet over een sterke wilskracht beschikken om regelmatig in alle eenzaamheid de hometrainer te beklimmen of alleen te gaan trainen. Veel beter is het daarom om aansluiting te zoeken bij een clubje gelijkgezinden. Het heilige moeten verandert dan in iets gezelligs. Sporten als tennis, squash en badminton zijn heel aantrekkelijk, maar ze hebben het nadeel dat je een tennisarm of een beenblessure oploopt. Vooral ongeoefenden lopen een hoog risico. En zulke blessures hebben de hebbelijkheid om regelmatig terug te keren.

De beste sporten om het gehele lichaam in een goede conditie te houden zijn daarom nog steeds roeien en zwemmen. Dat kun je doen tot op hoge leeftijd. Maar het kost tijd. De leeftijd der sterken bereik je niet zonder inspanning.