Pas verschenen

René Appel: Zinloos geweld.

Bert Bakker, 304 blz. ƒ36,50

Psychologische thriller over jaloezie en wraak. Een organisatieadviseur geeft een advies aan een gemeentelijke dienst waardoor de directeur op non-actief komt te staan. Deze zint op wraak. Tegelijkertijd gaat een jonge student op zoek naar de oorzaak van de ziekte van zijn broer. René Appel zegt in een interview over zijn werk: `Ik probeer situaties te scheppen waarin mensen tot iets komen wat ze normaal gesproken nooit zouden doen.'

(C, 29.11.96)

Dirk van Bastelaere: Hartswedervaren.

Atlas, 110 blz. ƒ29,90.

`Wanneer de Zwitserse avond valt,/ loert in het tegenlicht, achter het waaiende wit van/ gordijnen/ de berg.' Dichtbundel van de Vlaamse dichter Dirk van Bastelaere (1960). Gelijktijdig is er een heruitgave verschenen van zijn poëziebundel Pornschlegel en andere gedichten (84 blz. ƒ25,-).

Marion Bloem: Games4Girls.

De Arbeiderspers, 270 blz. ƒ39,65

Roman over vriendschap tussen drie vrouwen die maar één doel hebben, beroemd worden. De illustraties op het omslag zijn van Marion Bloem. Het boek maakt deel uit van een multimediaproject met de websites www.Xohra.nl en www.marionbloem.nl.

Lord Byron: Goddelijke liefde,

De mooiste liefdesgedichten.

Bert Bakker, 40 blz. ƒ15,75

Dichtbundeltje met een selectie van de mooiste liefdesgedichten van de Engelse dichter George Gordon Lord Byron (1788-1824). Jan Eijkelboom maakte de keuze en vertaalde de gedichten.

Remco Campert: Beschreven blad. de Bijenkorf, 72 blz. ƒ7,50

Novelle van Remco Campert speciaal geschreven ter gelegenheid van de `Literaire Boekenmaand' van de Bijenkorf. Tevens verscheen van Marja Pruis: Gouden fictie. Het fenomeen everseller, een catalogus-uitgave met honderd eversellers en illustraties van Siegfried Woldhek (130 blz. ƒ10,-).

Kees van Kooten: Hilaria.

De Bezige Bij, 143 blz. ƒ39,90

Prentenboek met artikelen en verhalen eerder verschenen in het Belgische weekblad Humo en in Rails. Kees van Kooten herscheef de columns, maakte er tekeningen, foto's en knipsels bij.

E. du Perron: Blijf tot uw laatste grom mijn vriend, De mooiste gedichten. Bert Bakker, 64 blz. ƒ15,75

`Drie palmen in het duister, drie palmen in de wind./ Gefluister, klein gefluister, klanken die men verzint./[...]Vergaan doet elke luister, met de ogen van het kind./ Gefluister, o gefluister. Drie palmen in de wind.' Dichtbundel van E. du Perron (1899-1940). De inleiding en de selectie zijn van Arjan Peters.

NON FICTIE

Henk Wals: Makers en stakers. Amsterdamse bouwvakarbeiders en hun bestaansstrategieën in het eerste kwart van de twintigste eeuw.

Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, 376 blz. ƒ58,40

Aan de hand van de turbulente ontwikkelingen in de Amsterdamse woningbouw gaat Henk Wals in dit proefschrift na welke strategieën bouwvakarbeiders en hun gezinnen ontplooiden om het hoofd boven water te houden. Werk, huiselijke omstandigheden en vakbondsleven worden systematisch met elkaar in verband gebracht.

Dienke Hondius: Gemengde huwelijken, gemengde gevoelens. Hoe Nederland omgaat met etnisch en religieus verschil. Sdu, 425 blz. ƒ30,–

Nieuwe editie van een proefschift uit 1999 over de invloed van kerkelijke en etnische verschillen op gemengde relaties. Acceptatie van een verschil in levensbeschouwing, nationaliteit of huidkleur is nog steeds niet vanzelfsprekend. Dit boek gaat over het `acceptatieproces' waarmee `grensoverschrijders' te maken krijgen.

Ingeborg van Teeseling: Het oog van de storm. Slachtoffers in actie.

L.J. Veen, 274 blz. ƒ42,50

De laatste jaren hebben een explosie te zien gegeven van slachtoffers die in actie kwamen: van witte marsen en stille tochten tot het oprichten van eigen organsaties. Van Teeseling schetst portretten van twintig actievoerders, waaronder de Belgische Paul Marchal en de vader van Joes Kloppenburg.?

Malcolm Gladwell: Het omslagpunt. Hoe kleine dingen een groot verschil uitmaken. Contact, 240 blz. ƒ49,90

Gladwell, journalist bij de New Yorker, onderzoekt waarom grote veranderingen in de samenleving vaak plotseling en onverwacht zijn. Hij behandelt onder meer trendsetters, mond-op-mondreclame en marketing.