Offensief informatie rond euro begint

Grazige alpenweiden, mediterrane landschappen, windmolens en emotionele momenten van burgers in alle soorten en maten op de klanken van de zevende van Beethoven: met wat reclamemakers een mood-tape noemen, lanceerde de Europese Centrale Bank gisteren zijn campagne om de overgang naar de euro in te peperen bij de Europese burger. De slogan luidt `De EURO, ONS geld'. Een van de alternatieven, `De euro, uw geld', werd door de duizend mensen waarop de campagne is getest, afgewezen.

Via vier kanalen moet de informatie over de euro in de loop van dit jaar aanzwellen, om aan het eind van het jaar in een crescendo alle Europeanen vertrouwd te hebben gemaakt met de nieuwe munten en biljetten. Een intensieve mediacampagne gaat volgende week van start, en sinds vandaag is er een speciale website rond de euro (www.euro.ecb.int). Daarnaast start de ECB een `partnership programma' met organisaties uit de publieke sector en het bedrijfsleven. Vanaf september begint een grootscheepse reclamecampagne met tv-spots, advertenties en folders. De Europese burgers worden al vertrouwd gemaakt met het uiterlijk van de munten en biljetten, maar pas vanaf het najaar worden de specifieke kenmerken bekendgemaakt en getoond. Het late tijdstip dient om vervalsingen te ontmoedigen. De ECB gaat er bovendien van uit dat informatie effectiever wordt in de aanloop naar de overgang, op 1 januari 2002.

De totale campagne kost de ECB 80 miljoen euro. (Maal twee, plus tien procent, is 176 miljoen gulden). Dit bedrag staat los van de bedragen die de nationale overheden besteden aan hun eigen voorlichtingscampagnes. Extra aandacht zal er zijn voor mensen met een handicap en ouderen. Ook buiten de eurozone zal de voorlichtingscampagne worden gevoerd.

Voor kinderen komt er een speciale plek op de website, met spelletjes. Zij zijn belangrijk voor de acceptatie van de euro, zei ECB-president Duisenberg gisteren bij de presentatie van de campagne. ,,Kinderen spelen een belangrijke rol bij het verspreiden van kennis naar de ouders en de grootouders.'' Een medewerker van het reclamebureau Publicis, dat de gehele campagne verzorgt, toonde zich verbaasd dat de Nederlandse regering de scholen geen extra geld geeft om de schoolboeken aan te passen aan de euro.