Heerema neemt juridische stappen tegen Spoorwegen

Offshorebedrijf Heerema onderneemt juridische stappen tegen de NS. Nu Heerema's overname van NS-dochter Strukton mislukt is, vreest het bouwbedrijf dat Strukton met bedrijfsgevoelige informatie aan de haal gaat.

Heerema, dat in december een principeakkoord met de NS over de overname van Strukton sloot, is volgens B. Mulder van het bouwbedrijf ,,heel erg open geweest over innovatieve bouwprojecten''. ,,Nu ligt onze informatie bij de concurrent en willen wij ons intellectuele eigendom beschermen.'' Ook wil Heerema schadeloos gesteld worden voor de gemaakte uren en kosten. J. Krijgsman van de Spoorwegen ziet ,,de juridische stappen dan wel komen''.

Er bestaat verwarring over de redenen waarom de NS de onderhandelingen heeft stopgezet. Volgens Heerema is de financiële positie van Strukton bij nader inzien anders dan de mogelijke koper eerder dacht. ,,Twee weken geleden bleek opeens dat Strukton zichzelf niet kon bedruipen.'' De NS bestrijdt dit en zegt zich geen zorgen te maken over Struktons financiën. Volgens de Spoorwegen was de nieuwe positie van Strukton binnen Heerema onderwerp van discussie. Heerema spreekt dit op haar beurt weer tegen.

NS-bouwdochter Strukton heeft 3.200 werknemers en maakte in 1999 een omzet van 1,2 miljard gulden. Vorig jaar kwam het bedrijf in het nieuws door mogelijke fraude bij de bouw van de Schipholtunnel.

Heerema had in verband hiermee om juridische en fiscale vrijwaringen gevraagd. Volgens Mulder weigerde de NS deze te verstrekken. ,,Dat gaf ons een oncomfortabel gevoel. Wij wilden vrijwaringen en zeker weten dat er niet nog meer affaires waren.''

Volgens de NS is Heerema ,,blijkbaar teleurgesteld'' dat de overname niet doorgaat. Krijgsman: ,,Wij hebben duidelijk tegen Heerema gezegd dat de Schipholtunnel buiten deze overname stond.''

De Spoorwegen wilden Strukton van de hand doen omdat het bouwbedrijf niet langer tot haar kernactiviteiten zou behoren. Heerema zou tussen 120 en 150 miljoen gulden voor Strukton gaan betalen.