Art Rotterdam is volwassen

De beurs voor moderne kunst Art Rotterdam ontpopt zich in zijn tweede jaar als een serieuze, maar kleinere en gemoedelijker concurrent van de Amsterdamse KunstRAI.

Vorig jaar keken veel galeriehouders nog even de kat uit de boom, maar op de tweede editie van Art Rotterdam zijn de meeste Nederlandse galeries van naam aanwezig. Aan de kunstbeurs in de vroegere vertrekhal van de Holland Amerika Lijn doen dit jaar een kleine vijftig galeries mee, waaronder enkele uit België en Frankrijk. Na de wat rommelige en wisselvallige presentatie van vorig jaar kan de beurs zich met recht de Rotterdamse tegenhanger van de KunstRAI noemen.

In veel opzichten probeert Art Rotterdam op de KunstRAI te lijken. Je vindt er hetzelfde rechthoekige stratenplan en dezelfde steriele witte scheidingswanden. Ook de deelnemerslijst vertoont veel overeenkomsten. Er is voor iedereen wat van zijn gading te vinden: glaskunst bij Galerie Maas, fijnschilderkunst bij Galerie Mokum en zeefdrukken van grote namen als Andy Warhol en Damien Hirst bij Willem Baars Art Consultancy.

Maar vergeleken met de hectiek van de KunstRAI is de gemoedelijke sfeer op de veel kleinschaligere Rotterdamse beurs een verademing. Binnen een paar uur heb je het hele parcours wel gelopen en heb je ieder kunstwerk aandachtig kunnen bekijken. Een groot pluspunt van Art Rotterdam is de entourage: het stijlvol ingerichte café, de houten vloeren, de hoge glaswanden waar het daglicht overvloedig door naar binnen stroomt en het geweldige uitzicht over de Maas.

Veel galeriehouders hebben die voordelen ook ingezien. Paul Andriesse, die de KunstRAI altijd al links liet liggen, is in Rotterdam wel aanwezig. Hetzelfde geldt voor Fons Welters, vorig jaar de grote afwezige in Amsterdam, die nu een mooie presentatie heeft gemaakt met schilderijen van Erik van Lieshout en sculpturen van Thomas Houseago.

Art Rotterdam mag dan jong zijn, echt wild of frivool gaat het er niet aan toe. De meeste galeries hebben een brave groepsexpositie ingericht met de toppers uit hun stal: Fiona Tan bij Paul Andriesse, Armando bij Rob de Vries en Beat Streuli bij MK. Maar een enkeling springt eruit met een solopresentatie. Zo is bij Seasons Galleries een mooie, sobere tentoonstelling van Jeroen Henneman te zien, en heeft Galerie van Kranendonk haar hele stand met nieuwe schilderijen en collages van Marc Mulders ingericht.

De opvallendste aanwezige op de beurs is de Italiaanse fotograaf Massimo Vitali. Zowel bij de Brusselse Crown Gallery als bij Serieuze Zaken mocht hij groots uitpakken met zijn indrukwekkende wandvullende foto's van drukbevolkte stranden. Wie de 17.500 gulden voor deze werken van Vitali niet kan opbrengen, moet even langsgaan bij XX Multiple Galerie. Daar hangt een foto van Oliver Sieber die sprekend op Vitali's strandgezichten lijkt, alleen een stukje kleiner is en maar 1000 gulden kost.

De prestigieuze Crown Gallery toont naast de Vitali's meer kunst waar je hebberig van wordt. Zo hangt er een aantal mooie werken van Nancy Spero, en is er een prachtige tekening van Kiki Smith te zien, van twee gezichten die nog het meest op een soort dodenmaskers lijken. Met een groot graffiti-achtig doek van Leon Golub (Hapiness, 1993), dat voor 190.000 gulden te koop is, heeft de galerie bovendien een van de duurste werken op de beurs in huis. Alleen een bloemstilleven uit de jaren dertig van Jan Sluijters bij Peter van Beveren Fine Arts moet meer (twee ton) opbrengen.

De leukste aanbieding op de beurs is te vinden bij Galerie Tanya Rumpff. Daar hangt een kersvers werk van Daan van Golden: een sterk uitvergrote, gerasterde foto van een danseresje van Degas. Voor 1500 gulden kun je intekenen op de foto, die alleen tijdens de beursdagen te koop zal zijn. De oplage hangt af van het aantal kopers.

Art Rotterdam. T/m 5 maart in de cruiseterminal van de Holland Amerika Lijn, Wilhelminakade, Rotterdam. Vrij t/m 22u, za t/m ma 11-18u.