SETTOPBOX

De Amerikaanse website van Who wants to be a millionaire? werd in de eerste maand drieëneenhalf miljoen keer bezocht door mensen die mee wilden spelen met de kandidaat in de uitzending. Nu hebben interactieve kijkers nog een tv-toestel en een computer nodig, maar binnenkort is dat samen beschikbaar: de convergentie van inhoud (audio, video, data), apparaat (pc, tv, spelcomputer, mobiele telefoon) en distributiekanaal (internet, kabel, satelliet) is aanstaande. Door de razendsnelle ontwikkeling van het world wide web is dat proces in een stroomversnelling gekomen.

Er moeten echter nog wel wat hobbels worden genomen. Zolang er bijvoorbeeld nog geen definitieve overeenstemming bestaat over de manier waarop digitale tv moet worden uitgezonden en ontvangen zullen consumenten niet graag overgaan tot aankoop van een duur toestel. Vandaar de grote belangstelling van de industrie voor de settop box, een doosje volgestouwd met elektronica waarmee verschillende inkomende signalen – digitale tv-signalen via de satelliet of webpagina's via de kabel – kunnen worden omgezet en op een televisie afgebeeld. Deze toverdoos maakt het mogelijk binnenkomende televisiebeelden tijdelijk op te slaan en vervolgens met weglating van de reclameboodschappen weer te geven. Of even een herhaling te bekijken van een belangrijk moment in een live uitzending.

Waar bovendien steeds meer kabelbedrijven zich richten op de levering van uitgebreide digitale diensten als e-mail, telefonie, webtoegang en video-op-aanvraag ontwikkelt de settop box zich tot een echte pc. Dit tot verdriet van veel computerbedrijven die digitale tv zagen als een nieuwe mogelijkheid om hun markt te verbreden. Niet voor niets investeerde Microsoft een miljard dollar in kabelbedrijf Comcast, kocht het WebTV, fabrikant van internet settop boxen en sloot het allianties met fabrikanten van consumentenelektronica.