Poptalent op weg naar roem in Big Brotherhuis

Tweeduizend jonge mensen stuurden eind december een videobandje naar Veronica waarop ze lieten zien waartoe ze muzikaal in staat waren. Zes van hen treden over drie maanden op in de nieuwe Heineken Music Hall in de Bijlmermeer en als het een beetje meezit, zijn ze tegen die tijd internationaal bekende popsterren.

Dat is de opzet van het `project' Starmaker waarin voor het eerst en public op televisie, internet en radio de wording van een zanggroep getoond zal worden, van prille auditie tot doorbraak en wie weet waar het ophoudt.

Platenindustrie en media hebben al vaker sterren gemaakt maar nog nooit was de lancering zelf al medianieuws zoals gisteren bij de presentatie van Starmaker waar twaalf uitverkorenen hun carrière begonnen. Zelfs The Spice Girls repeteerden enige tijd achter gesloten deuren voor ze hun talent aan de wereld toonden en al hun doen en laten wereldnieuws werd.

De twaalf verhuizen zaterdag voor drie maanden naar Almere waar het Big Brotherhuis is omgebouwd tot een muziekschool met internaat. De 26 camera's zijn gebleven en zullen 24 uur per dag de vijf jongens en zeven meisjes van 17 tot 23 jaar volgen. Na anderhalve maand moet wekelijks een van hen het huis verlaten.

Vanaf maandag 5 maart levert dat voor Veronica dagelijks een halfuurtje televisie op en via internet en achter de settop-boxen van Casema en mr. Zap (samen 54.000 abonnees) is hun doen en laten permanent te volgen. Anders dan bij Big Brother is contact met de buitenwereld toegestaan, mogen de twaalf het huis onder begeleiding verlaten en komen er regelmatig bekende popsterren als Jon Bon Jovi op bezoek om hen de kneepjes van het vak te leren.

John de Mol Produkties, concertorganisator MOJO, platenmaatschappij Zomba en de Holland Media Groep laten weinig aan het toeval over. Zelfs als de sterren niet doorbreken, is het een uniek experiment dat nog talloze malen en in vele landen herhaald kan worden. En Jessica Folker, ook een artiest van het label Zomba, zal de herkenningsmelodie ongetwijfeld naar een hit zingen.

Te zien zal zijn hoe de talenten zangles, media- en fitnesstraining krijgen en hoe ze moeten playbacken en dansen. En wie weet ontstaat er iets moois tussen de kandidaten. Hun eerste hit moet nog geschreven worden, maar de platenmaatschappij weet al in welke richting het gaat: een beetje stevige rockmuziek in de stijl van de Ierse band The Corrs of zelfs het net nog iets ongepolijster Skunk Anansie.

De kijker kan voor 99 cent per minuut deelnemen aan de selectie van de winnende zes. En wie meent over talent te beschikken, kan eigen werk opsturen naar Starmaker.