Opta tikt KPN op de vingers

Toezichthouders Opta, de toezichthouder op de telecommarkt, en mededingingswaakhond NMa hebben telecombedrijf KPN op de vingers getikt wegens het klemzetten van concurrenten door te lage tarieven. Het voormalige staatsbedrijf heeft nog steeds het monopolie op bellen binnen de regio, oftewel op het lokale telefoongesprek. De `prijsklem' zorgt ervoor dat andere aanbieders moeilijk kunnen concurreren. KPN moet van de twee toezichthouders binnen zes weken met oplossingen komen om de `prijssqueeze' te voorkomen, bijvoorbeeld door minder kosten door te berekenen aan de concurrenten. Opta en NMa hebben gisteren richtsnoeren gepubliceerd waaraan de oplossingen moeten voldoen. Het KPN-netwerk is door zijn verfijnde vertakkingen naar alle huishoudens en bedrijven in Nederland niet na te maken voor concurrenten. Zij moeten daardoor capaciteit huren op het netwerk. Volgens de toezichthouders is het verschil tussen de lokale tarieven die KPN berekent voor consumenten en voor concurrenten te gering. Concurrenten kunnen daardoor op lokale telefoongesprekken geen interessante winstmarges maken.