NS krijgt 18.000 claims binnen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in de eerste twaalf dagen dat vertraagde treinreizigers een deel van hun geld konden terugvragen 18.000 formulieren ontvangen.

NS is vooralsnog niet onder de indruk van het aantal. ,,Als je bedenkt dat het over twaalf miljoen passagiers gaat, valt het mee.'' Het aantal formulieren dat NS van reizigers ontving, is lager dan het bedrijf van tevoren inschatte. NS verwachtte twee weken geleden nog vijfduizend aanvraagformulieren per dag van klanten te ontvangen.

Een woordvoerster van NS betwijfelt of het aantal van 1.500 formulieren per dag van van de afgelopen weken representatief is. ,,De regeling is nog erg nieuw. Misschien dat sommige reizigers er nog aan moeten wennen dat ze kunnen claimen.'' Op 15 februari, de dag dat de regeling inging, waren er meerdere forse stremmingen in verschillende delen van het land, door verschillende oorzaken. Die zorgden ervoor dat passagiers langer dan een half uur vertraging hadden. Sindsdien is er iedere dag minimaal één vertraging van langer dan een half uur geweest.

Over de hoogte van de bedragen die reizigers tot nu toe hebben geclaimd, kan NS nog niets zeggen. De spoorwegen rekenden uit dat 1,5 miljoen claims dit jaar nog op een bedrag van 12 miljoen gulden uit zullen komen. De overheid betaalt de helft van deze kosten. In 2005 moet het schadebedrag zijn teruggelopen tot 8 miljoen gulden.