ECT begint zijn zaken weer een beetje op orde te krijgen

Het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT lijkt langzaam maar zeker de zaak weer op orde te krijgen. Ondanks een ingrijpende reorganisatie wist het bedrijf het afgelopen jaar daardoor af te sluiten met een winst van 15,3 miljoen gulden. In 1999 werd nog een verlies geboekt van 40,8 miljoen gulden.

Onder leiding van de nieuwe topman Carel van den Driest staat de service aan de klanten weer centraal bij ECT. Vorig jaar klaagden grote rederijen steen en been over de afhandeling van hun schepen bij ECT, dat bovendien werd geplaagd door IT-problemen. Computersystemen raakten in de war, hetgeen leidde tot forse vertragingen en schadeclaims. Met Van den Driest is echter een nieuw beleid ingezet. Grote rederijen als Maersk en P&O Nedlloyd krijgen de beschikking over een eigen terminal op de Maasvlakte. Vooral het vasthouden als klant van P&O Nedlloyd, dat dreigde naar Antwerpen uit te wijken, is van belangrijke betekenis voor ECT.

ECT is echter nog lang niet klaar met zijn reorganisatie. ,,Er moet bijvoorbeeld nog van alles gebeuren om van ECT qua arbeidsvoorwaarden een moderne organsatie te maken'', vertelde Van den Driest in een toelichting op de cijfers. Gecombineerd met een nieuwe duurdere CAO bedroegen de personeelskosten vorig jaar 285 miljoen gulden, 17 miljoen meer dan in 1999. Het bedrijf heeft fors in het gebruik van adviseurs en consultants gesneden. Dit komt tot uitdrukking in de sterk afgenomen kosten voor diensten aan derden die afnamen met 82 miljoen tot 285 miljoen gulden.

Het nettoresultaat uit gewone bedrijfsuitoefening steeg van 19,3 miljoen in 1999 naar 31,1 miljoen vorig jaar. Het aantal overgeslagen containers nam vorig jaar licht toe met 28.000 stuks naar 5,1 miljoen.

De investeringen in duur technisch onderzoek zijn even op een laag pitje gezet bij ECT. ,,We denken dat we de concurrentie ook wel aankunnen door verstandig producten in te kopen op de markt. We hebben het geluk dat we op zo'n strategische locatie zitten, daardoor hoeven we qua techniek niet op kop te lopen'', aldus Van den Driest. Ditzelfde geldt voor de IT-ontwikkeling in het bedrijf. ECT besteedde zo'n 10 procent van de omzet aan ontwikkeling en onderhoud van IT.

ECT richt zijn pijlen voorlopig niet meer op nieuwe buitenlandse activiteiten. ,,We moeten eerst onze thuisbasis op orde hebben, voordat we ambities in het buitenland ontwikkelen'', vertelde Van den Driest.

Eerder bezorgde de teleurstellende exploitatie van de terminal in het Italiaanse Triëst het Rotterdamse bedrijf een domper. ECT is sinds vorig jaar voor 35 procent in handen van Hutchison Whampoa uit Hongkong. De gemeente Rotterdam heeft ook 35 procent. De rest is in handen van ABN Amro (28 procent) en het personeel. Brussel moet de nieuwe aandeelhoudersstructuur van het bedrijf nog goedkeuren.