CRUISE CONTROL

Voor cruise control avant-la-lettre volstond vroeger een baksteen op het gaspedaal. Deze `stenen-tijdperk'-cruise control was vooral populair bij soldaten die in kolonne moesten rijden. Hedendaagse cruise control is een elektronische auto-accessoire die de bestuurder van een auto in staat stelt door een simpele druk op een knopje de snelheid op een constant niveau te `fixeren.'

Cruise control, de automatische piloot, is altijd geassocieerd met Amerikaanse sleeën die over kaarsrechte wegen door de woestijn in het zuidwesten van de VS rijden. En daarvoor is cruise control inderdaad geknipt. Maar tegenwoordig is het elektronische slimmigheidje dat de brandstoftoevoer controleert ook op veel `gewone' auto's leverbaar. En ook in het hectische Nederlandse autoverkeer is er voor cruise control emplooi.

De voordelen van cruise control zijn legio. Het wegvallen van de noodzaak het gaspedaal op een nauwkeurige hoogte te houden vervalt. Dit verhoogt het comfort. Door de constante snelheid is het brandstofverbruik tot tien procent lager. Per ongeluk te hard rijden hoeft ook niet meer.

In het eventuele risico dat het vergrendelen van de gastoevoer – gevaarlijk bij parkeermanoeuvres – zou opleveren, is voorzien. Bij het aanraken van de koppeling of het gaspedaal schakelt de cruise control namelijk onmiddellijk uit. Ook is veelal een minimale snelheid vereist om de cruise control te kunnen inschakelen.

Het inbouwen van cruise control is bij veel automodellen mogelijk. Het Zweedse Celsiustech biedt zelfs een radarsysteem aan dat aan cruise control is gekoppeld. De radar houdt in de gaten wanneer een auto op dezelfde rijstrook te dichtbij komt. Hierdoor is het in beginsel mogelijk in een `trein' auto's op een rijstrook te rijden. Dat wil zeggen: als iedere automobilist zo'n radar aanschaft.