Britse treinramp `onwaarschijnlijk toevallige' crash

Een klapband, een automobilist die even in slaap sukkelde en een te korte vangrail figureren in de officiële speurtocht naar de oorzaak van het treinongeluk in het Britse graafschap Yorkshire, dat gisterochtend vroeg aan zeker dertien mensen het leven kostte.

De spoorwegen en reddingsdiensten hervatten vandaag het bergen van doden uit de wrakstukken van de intercity-trein, die gisteren met 180 kilometer per uur een auto op de spoorbaan raakte, ontspoorde en vervolgens werd geramd door een goederentrein uit de andere richting. Er vielen tientallen gewonden, van wie twintig er ernstig aan toe zijn.

De regering, officiële onderzoekers en spoorwegmaatschappij GNER houden het vooralsnog op een freak accident, een ongeluk door een onwaarschijnlijk toevallige samenloop van omstandigheden.

De auto – een Landrover met aanhangwagen – kwam op de lager gelegen spoorbaan terecht nadat hij van de weg raakte, enkele honderden meters vóór de weg over een viaduct de spoorbaan kruiste. Op die plek was geen vangrail, zodat de combinatie langs het talud naar beneden gleed, de rails op.

De chauffeur deed per mobiele telefoon onmiddellijk een alarmoproep, maar vijftien seconden later werd de auto geraakt door de intercity van Newcastle naar Londen.

De politie suggereerde dat de auto een klapband had gehad, maar sloot niet uit dat de chauffeur even in slaap was gevallen.

De verantwoordelijke chef van de Britse vervoerspolitie, Tony Thompson, wilde niet ingaan op de vraag of de chauffeur had gedronken.

Vice-premier John Prescott, tevens minister van Transport, zei gisteren in het Lagerhuis dat geen veiligheidsmaatregelen dit ongeluk hadden kunnen voorkomen. ,,Het onmogelijke gebeurt altijd'', aldus Prescott. GNER-directeur Chris Garnett zei echter te zullen vragen om meer veiligheidsvoorzieningen langs wegen bij spoorbanen.

Bergingswerkers verwachten dat het een dag of tien zal duren voordat de ravage is opgeruimd en op het traject weer normaal treinverkeer mogelijk is.

Het ongeluk betekent een nieuwe schok voor het publieke vertrouwen in de Britse spoorwegen. De dienstregeling en passagiersaantallen begonnen juist te normaliseren na noodreparaties die werden verricht na een dodelijk ongeluk in oktober vorig jaar, veroorzaakt door gebrekkig onderhoud.