ABS EN TRACTION CONTROL

De Audi-dealer vond het ook een goed idee om de werking van de nieuwste snufjes op het gebied van `actieve veiligheid' uit te leggen aan de hand van een proefritje. Audi heeft een reputatie te verliezen op dit gebied, dat de `passieve veiligheid' van kooiconstructies, kreukelzones en airbags complementeert. De bedenkers van deze vorm van ongevalpreventie hebben een zwak voor afkortingen. ,,ESP is de verdere ontwikkeling van de veiligheidssystemen ABS, EBV, EDS en ASR'', verduidelijkt het huiswerk dat Audi vóór het testrondje heeft opgegeven.

ESP staat voor Elektronisch Stabiliteits-Programma, een verzameling elektronische snufjes die de rijeigenschappen verbeteren. Basis van het systeem is een reeks sensoren die tientallen variabelen in het rijgedrag toetsen. Deze variabelen worden in een computer continu vergeleken met een model van ideaal rijgedrag. Aan de hand daarvan kunnen correcties worden uitgevoerd.

Bijvoorbeeld: het antiblokkeersysteem, ABS, zorgt ervoor dat op de wielen precies zóveel remkracht wordt uitgeoefend dat ze nog nét niet slippen. Behalve dat glijdende banden de remweg verlengen, verliest de bestuurder hierdoor ook de mogelijkheid bij te sturen.

De zogenoemde traction control, ook onderdeel van ESP, is hiermee vergelijkbaar. Dit ziet er op toe dat de wielen bij het optrekken niet slippen. Dit `optrekken' kan zeer ruim worden geïnterpreteerd. Wanneer een auto op glad wegdek rijdt, zorgt dit snufje ervoor dat individuele slippende banden `gas terug nemen', zodat ze weer greep op de weg krijgen.

Nog een vergelijkbaar systeem zorgt ervoor dat onderstuur tijdens het bochtenwerk wordt gecompenseerd door sommige banden te laten remmen.

De proefrit heeft plaats op spitsuur. De hiermee gepaard gaande drukte op de weg verhindert dat de limieten van ESP uitputtend kunnen worden afgetast. Voor ABS is dat geen probleem. Wanneer het rempedaal van de testauto krachtig tegen de bodem wordt geramd, volgt geen slip maar begint de auto zélf pompend te remmen. Je voelt het pedaal tegen je voet vibreren.

Ook bij het optrekken treedt de traction control keurig in werking. Met al die afkortingen behoort slippen bij remmen, stevig bochtenwerk of optrekken, tot het verleden. En dat is ergens ook wel weer jammer.