Broek met boodschap

De naam van het product is de afgelopen maanden al vaak in modekringen gevallen. Maar na de presentatie afgelopen zondag op de modebeurs De Modefabriek in Amsterdam, weten we dat de veelbesproken Kuyichi-jeans er trendy, zelfs hip uitziet. De collectie kan probleemloos concurreren met GAP, G-Star, Levi's en andere topmerken op jeansgebied.

Politiek correcte koffie, bananen of chocolade op de markt brengen is één ding. Maar zoiets modegevoeligs als een spijkerbroek ontwerpen en verkopen is van een geheel andere orde. De stichting Solidaridad, van de Max Havelaar-koffie, wilde met Kuyichi (de naam van de regenbooggod van de Inca's) een merk scheppen, dat zich kon meten met marktleiders als Levi's. Men ging er vanuit dat er op de markt plaats was voor jeans waarvan de productie het milieu niet zou belasten en die gemaakt zouden worden onder rechtvaardige arbeidsomstandigheden. Kuyichi-jeans worden gemaakt van katoen waarop geen pesticiden zijn gebruikt en waarvoor de boeren in Peru en het confectie-atelier in Mexico een minimum gegarandeerde prijs krijgen uitbetaald, tweemaal zo hoog als normaal. Bovendien komt bovenop die beloning nog eens tien procent extra voor sociale zaken als huisvesting, onderwijs en gezondheidszorg.

Daarnaast willen de Kuyichi-producenten de jeans verven met natuurlijke grondstoffen. En de zogenaamde SA-8000 norm hanteren, waarin allerlei sociale werkomstandigheden zijn vastgelegd, zoals geen kinderarbeid, geen gedwongen arbeid, een open managementsysteem etc. Over een paar jaar moet zelfs sprake zijn van eco-jeans, als de gebruikte katoen honderd procent biologisch is.

Maar met mooie woorden en goede bedoelingen verkoop je nog geen jeans. Bij modegevoelige consumenten telt vooral het uiterlijk van de broek. Is de kleur goed, het logo, het merk, de pasvorm. Het lijkt erop dat de jeansspecialisten die Solidaridad aantrok voor de ontwikkeling van Kuyichi hun werk goed hebben gedaan. Er is een collectie ontworpen die staat als een huis en zit als gegoten. Er zijn drie stoere, basic broeken voor mannen en drie modellen voor vrouwen, die wat minder ruig en meer sexy ogen. Het model dat strak op de heupen aansluit en waarvan de pijpen naar beneden toe wijder uitlopen ziet er bijvoorbeeld erg mooi uit. Strak topje en getailleerd, leren jasje erbij, en je kan je overal vertonen. De K100 is ronduit origineel te noemen. De denim is nog rauw en ongewassen. Er wordt een speciale doe-het-zelfkit bij geleverd met borsteltje, schuurpapier en instructies zodat slijtplekken eigenhandig kunnen worden aangebracht. Naast de jeans brengt Kuyichi ook tops (truien, shirts), jasjes en rokken op de markt , zowel met een tweedehands uiterlijk (oud gemaakt leer, versleten prints) als met een gekleder effect (getailleerde jasjes, omslagrokken).

Aan elke broek zit een zogenaamde E-tag, een mini-cd-rom waarop het hele verhaal achter Kuyichi op een vlotte manier wordt verteld met uitgebreide productinformatie. Het logo is een oranje-zwart plus-teken in een cirkel. De cirkel staat voor de wereld, het plus-teken voor een positieve toevoeging daaraan. Het logo keert terug op shirts, leren labels achterop de tailleband en heel subtiel in één rivet (klinknageltje) op de achterzak van de jeans.

De timing lijkt goed. Volgens Dennis Karpes, manager communicatie bij Kuyichi, zal kleding namelijk het volgende product zijn waar de (jonge) consument bewuster mee om zal gaan naast voedsel en gezondheid. ,,En Nederland zal daarbij een trendsetter zijn, want nergens ter wereld is zo'n initiatief als dit gaande.'' De Kuyichi-jeans, met prijzen tussen de 189 en 349 gulden, liggen komend najaar in de betere jeans- en modezaak. Binnen vier jaar zal de `eerlijke jeans' ook elders in Europa te koop zijn.

Inl. Kuyichi 023-5532070 Internet: http://www.snm.nl/publicaties/artikelendec2000ber.html (Stichting Natuur en Milieu)

    • Jetty Ferwerda