`Pleidooi voor mij'

In het Cultureel Supplement van 15 december haalt Hans den Hartog Jager onder de kop Pleidooi voor mij fel uit naar Wim van Krimpen in verband met diens eerste tentoonstelling als directeur van het Haags Gemeentemuseum. Van Krimpen zou het werk Carrousel van Bruce Nauman bewust in een klein zaaltje hebben gezet om te laten zien hoe benauwd de situatie van de moderne kunst in Den Haag is of was. `En dat was vast ook de reden waarom dat grote beeld van Carl Andre, een werk over ruimtelijkheid, in zo'n klein zaaltje staat dat je er nauwelijks omheen kunt lopen. Slim, daar zouden vast wel boze reacties op komen – helemaal Van Krimpen', zo schrijft Den Hartog Jager.

Het is de criticus kennelijk niet bekend dat Carl Andre het uit 21 rode cederhouten balken bestaande beeld Weir in 1983 ter plaatse maakte voor een van de kabinetten op de bovenverdieping van het Berlage-gebouw en dat is precies waar het beeld nu ook staat opgesteld.

Den Hartog Jager kan niet alles weten, maar de titel luidt niet voor niets Weir, of te wel (water)kering. Wanneer er al boze reacties komen, kan Van Krimpen ze dus met een gerust hart doorsturen naar Carl Andre. Dat is pas slim.