Minder containers in Rotterdam

Voor het eerst in de geschiedenis van het containervervoer is de containeroverslag in de Rotterdamse haven licht gedaald. Daarentegen steeg de totale overslag aan goederen in de Rotterdamse haven dit jaar tot 323,4 miljoen ton, een nieuw record. Dit heeft het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) vanochtend bekendgemaakt. De directeur van het Rotterdams Havenbedrijf Willem Scholten bestempelde de cijfers wegens de tegenvallende resultaten in de containersector als ,,een record met een bijsmaak''.

De vermindering met 1,2 procent bij de overslag van containers (van 6,4 naar 6,3 miljoen TEU, een TEU is een 20-voetscontainer) is volgens het GHR veroorzaakt door capaciteitsproblemen en een reorganisatie bij overslagbedrijf en marktleider Europe Combined Terminals (ECT) en door het verleggen van ladingpakketten naar Bremerhaven en andere havens door Maersk/Sealand, de grootste containerrederij ter wereld. De Deense containerrederij Maersk/Sealand heeft dit jaar 300.000 TEU overgeheveld van Rotterdam naar Bremen. ,,Je hoort mij niet zeggen dat dit geen verontrustende cijfers zijn'', zegt Scholten. ,,We zijn met afstand nog de grootste containerhaven in Europa maar duidelijk is dat reders naar meer havens kunnen varen.'' De markt houdt volgens Scholten echter vertrouwen in Rotterdam. Dat blijkt volgens hem ondermeer uit de aanleg van de 1,4 miljard gulden kostende containerterminal die de Brits-Nederlandse containerrederij P&O Nedlloyd en ECT in een vijftig procent joint venture op de Maasvlakte gaan exploiteren en die in 2004 operationeel moet zijn.

De totale goederenoverslag in de Rotterdamse haven steeg met 6,5 procent ten opzichte van 1999. Het record van 314,4 miljoen ton uit 1998 werd met 9 miljoen ton overschreden. De stijging is veroorzaakt door grotere overslag van kolen (26,8 procent meer dan in 1999), ertsen en schroot (plus 21,8 procent), aardolieproducten (plus 14,6 procent) en overig `nat' massagoed, voornamelijk chemicaliën (plus 11,8 procent).

De toename van het vervoer van ertsen en kolen is het gevolg van de florerende Duitse staalindustrie die in Europa 22 procent meer ijzererts importeerde, aldus de toelichting van het Rotterdamse Havenbedrijf. De kolenaanvoer die met 5 miljoen ton tot 22,2 miljoen ton steeg is volgens het GHR veroorzaakt door liberalisering van de energiemarkt in de Europese Unie. Vorig jaar importeerde Nederland nog veel stroom uit Frankrijk. Dit jaar steeg de productie van de Nederlandse electriciteitscentrales die kolen gebruiken.

Zoals gebruikelijk was de aanvoer van ruwe olie met 98 miljoen ton (3,1 procent meer dan in 1999) verreweg de grootste goederenstroom in de Rotterdamse haven. In de eerste helft van 2000 bereikte de olieoverslag een dieptepunt vanwege de hoge olieprijzen. In de tweede helft van het jaar trok de aanvoer weer sterk aan.

De chemische sector profiteerde eveneens van de goede conjunctuur: de omzet steeg met 18 procent tot 70,8 miljard, terwijl het investeringsniveau met 12 procent meegroeide tot 4,8 miljard gulden.