Massamedia

Dit uitbundige sportjaar is genadeloos vastgelegd door steeds meer camera's en microfoons. De eerste waarschuwingen dat het allemaal wel eens te veel kan worden en het publiek zich massaal kan gaan afkeren, bereiken nog amper de directiekamers van de verantwoordelijke maatschappijen. Of een dergelijk doemscenario inderdaad op korte termijn actueel wordt, valt te bezien; wel is duidelijk waar en wanneer de moderne radio- en tv-journalistiek is begonnen.

Op 2 januari 1927 introduceerde Herbert Chapman de radio op de voetbalvelden. De naam Chapman wordt in stille eerbied uitgesproken in Groot-Brittannië, omdat hij voetbalclub Arsenal op de kaart zette. Niet alleen met het vertoonde spel, waarmee de club eind jaren dertig de faam verwierf van 's wereld sterkste clubploeg, ook met zijn ideeën over organisatie, massajournalistiek en sport. Op 16 september 1937 resulteerde dat in de komst van televisiecamera's, alhoewel hij daarvoor niet meer zelf verantwoordelijk was, omdat hij enkele jaren eerder was overleden. Opvolger George Allison dacht op dezelfde manier, en ging verder waar Chapman was gestopt.

Van die eerste camera op het voetbalveld is een prachtige foto gemaakt: een groep voetballers met oprecht verbaasde en nieuwsgierige gezichten rent als kleine kinderen naar de immense camera om die eens goed te bestuderen. Allison gaf zijn spelers later alle kans om die vreemde objecten eens verder te bekijken: samen reisden ze naar Hollywood voor de opnames van de film `The Arsenal Stadium Mystery'. Arsenal liep mijlenver voor op de rest van de voetbalwereld, waar met name de Football Association zich erg moeilijk liet overtuigen van de komst van de nieuwe media. De bond vreesde dat de toeschouwers thuis zouden blijven als ze via radio en tv op de hoogte konden blijven. Gerald Cock, de eerste tv-directeur van de BBC, stuurde daarom een bijzonder diplomatieke brief naar de voetbalbestuurders met de wens om de interland Engeland-Schotland uit te mogen zenden. `Toestemming voor het verslaan van Engeland-Schotland moet niet als een precedent maar als een proef worden beschouwd', schreef hij. `Televisie staat nog in de kinderschoenen. Het is het begin van een grote, nieuwe industrie. Het is een ontwikkeling die grotendeels afhangt van de samenwerking met instituten als de Football Association.'

Cock overtuigde de bond, zodat op 9 april 1938 de camera's zich voor het eerst richtten op deze beroemde interland. De FA was toen ook meteen om: `Indien het voetbal wil groeien, heeft het alle publiciteit nodig die het maar kan krijgen.' Arsenal was vanzelfsprekend de eerste club die speciale ruimtes in het stadion inrichtte om de camera's een goed zicht te geven en op de tribune ruimte vrijmaakte voor de nieuwe stroom journalisten.