Poenig op de piste

Skimode is eindelijk ontdekt door de grote ontwerpers. Komend seizoen skiën we in dunne zachte stoffen van de hellingen.

Skiën is hip. Signalen in de mode wijzen op een groeiende belangstelling voor deze sport. Grote modehuizen zoals Prada, Versace, Chanel en Kenzo hebben ineens collecties skikleding. Trendy tijdschriften waaronder het Britse Nova en Wallpaper, die tot nu toe nog nooit over skiën schreven, vertellen de lezer plotseling naar welke ski-oorden hij of zij moet om gezien te worden. Hip skiën doe je volgens hen in het Zweedse Åre, het Italiaanse Courmayeur en Livigno, het Oostenrijkse Kitzbühel en, last but not least, de plek waar de skivakantie zo'n beetje is uitgevonden: St Moritz.

Het skiën had de afgelopen tien jaar behoorlijk te lijden van de populariteit van stoerdere sneeuwsporten als snowboarden. De opkomst van jonge, avontuurlijke sneeuwtijgers die hun kunsten toonden op slechts een plank, maakte van skiërs ineens saaie mensen. Maar als het aan de mode ligt, gaat dat nu veranderen. Wellicht omdat ook een hele nieuwe, lees: jonge, generatie de skipiste heeft ontdekt. Een generatie die gevoelig is voor het dragen van de juiste kleding, ook tijdens het sporten.

Dankzij de high tech stoffen, die dun, isolerend en ademend zijn, is van dikke skikleding allang geen sprake meer. Maar echt creatief springen ontwerpers er doorgaans niet mee om. Grof gezegd zijn broeken recht, jacks ruim en kleuren en prints vooral schreeuwerig. De stijl is over het algemeen uniseks en maakt van vrouwen kleine Schwarzeneggers.

Ontwerpers die jarenlang allerlei elementen van sportkleding gebruikten in hun modecreaties, brengen nu typische mode-elementen in hun sportcollecties. Het meest opvallende resultaat is dat sportkleding als zodanig niet meer herkenbaar is. Het past naadloos in het gewone modebeeld. Zo presenteerde Chanel dit jaar haar ski-wear als onderdeel van haar wintercollectie 2000/2001 in Parijs. En niemand die in de gaten had dat het om sportkleding ging.

De nieuwe skikleding gaat verder dan alleen het praktische. Hierin kun je ook de straat op zonder meteen de indruk te wekken dat je een verdwaalde Alpentoerist bent. Neem die collectie van Chanel. Geen felle kleuren en wilde prints, maar sjiek parelgrijs met wit. Geen stijve hoge kragen, maar zachte volumineuze cols en gebreide mouwomslagen. Geen rechte, wijde jacks, maar slanke, iets getailleerde modellen. De accessoires zijn bijpassend: een zilverkleurige helm, een grote skibril, ski's (met jawel: een gigantisch logo), zilverkleurige handschoenen en stoere schoenen. En de après-ski-kleding is om te zoenen: jacks en rokjes in dunne, gewatteerde stof, zachte mohair truitjes in roze en pluizige wijde rokjes. De stijl oogt vooral jong, fris en vrouwelijk.

Ontwerpster Lieke van den Berg moet een beetje lachen om al die mode-huizen die de skipiste hebben ontdekt. Zij was er eerder. Niet alleen als verwoed skiër, ook met haar merk Aphrodisiac. Vijf jaar geleden verwerkte zij al modetrends in skikleding. Ze werd op het idee gebracht doordat ze geen hippe, vrouwelijke skikleding voor zichzelf kon kopen. ,,Snowboardkleding vond ik te wijd en de doorsnee skicollectie was te oubollig, met te felle kleuren, veel ritsen, goud en veertjes.'' En van die dikke, gewatteerde broeken moest ze al helemaal niets hebben. Van den Berg herintroduceerde de `Rennhose', een klassiek, strak model skibroek uit de jaren vijftig. De strakke broek zit perfect zonder af te tekenen en maakt de draagster optisch slanker. Het is een bestseller.

De jacks (vanaf vijfhonderd gulden) zijn duidelijk getailleerd met mooi weggewerkte zakjes en ritsen en hoge kragen om in weg te kruipen. In de strakke voorpanden maakte ze extra ruimte voor de borsten. Voor deze winter liet Van den Berg zich inspireren door motorrijders en militairen. De kniestukken van motorbroeken zette ze in haar Rennhose. En de taillekorte, mosgroene bodywarmer met zakjes en afneembaar nepbont schouderstuk is een knipoog naar de gevechtstuniek. Warmoranje, zwart en kalkachtig wit kenmerken haar collectie. Voor het volgende seizoen is ze aan het experimenteren met jeans-achtige materialen en modellen.

Van den Berg test al haar kleding zelf uit tijdens het skiën. ,,Het is soms net een puzzel. Je kunt dan wel een strak aansluitend jack willen, maar als je een skilift grijpt, mag hij niet omhoogkruipen. En dus moet je iets bedenken waardoor de mouwinzet meer ruimte krijgt, zonder dat je onder de oksel een hinderlijke ophoping van stof krijgt.'' Aan veiligheid is ook gedacht, alle jacks hebben standaard een zendertje, waarmee de draagster in geval van een lawine of ongeval snel opgespoord kan worden.

Aphrodisiac, voor verkooppunten 033-4950773

Chanel is te koop bij Fred van Wordragen, Hoogstraat 36 in Den Haag. Internet: www.chanel.com