Bladen

National Geographic

Een aaibare berensnuit siert nu al weer de derde Nederlandse uitgave van het beroemde National Geographic magazine. De eerste nummers vlogen volgens de uitgever van de schappen, maar ze zijn nog wel, inclusief verzendkosten, voor ƒ9,50 bij de uitgever te bestellen. In het decembernummer vinden we een verhaal over de eerste mensen in Amerika, plus uitvouwbare landkaart met vermoedelijke immigratieroutes en tekeningen van de betrokken jagers, verzamelaars en vuursteenbewerkers. Verder een portret van een berenfamilie (moeder en drie kleintjes) en prachtige foto's uit het gebied van de Blauwe Nijl. Ten overvloede: voor alle onderwerpen geldt dat ze schitterend zijn geïllustreerd.

*National Geographic, ƒ5

Bruid & Bruidegom Magazine

Een magazine van ruim 550 pagina's voor nog geen tientje bulkt uiteraard van de advertenties. Maar als bruid (of bruidegom) in spé heb je daar wellicht behoefte aan. Het blad wemelt van handige adressen: fotografen, trouwlocaties, juweliers, trouwauto's en natuurlijk veel bruidsmode. Sissi-achtige craties, kant en broderie, maar ook mode voor bruiden met lef. Deze dames lopen blootsvoets in rokken van soepele, doorzichtige stof. De dames die de japonnen showen hebben maximaal maatje 36. Diëten zijn helaas niet vermeld in Bruid, wel adviezen hoe met een `afwijkend' lichaam het juiste model bruidsjurk kunt vinden.

*Bruid, ƒ9,95

Buyer's Guide

In het Outdoor Magazine Buyer's Guide staat een overzicht van meer dan 300 artikelen bestemd voor de wintersport, het reizen en de heb. In de laatste categorie treffen we de Suunto Metron aan, een minizaklamp die 300 uur op drie knoopcellen zou branden en tot dertig meter ver zou reiken. Volslagen onnodig voor de gemiddelde Buyer's Guide lezer, evenals de Bynolyt monokijker, of de Victorinox Altimeter met óp het onvolprezen zakmes een hoogtemeter. Maar al die uitgestalde dingetjes doen erg verlangen naar verjaardagen en Sinterklaas. Wie volgend jaar voor extra grote cadeau's zijn skischoen wil klaarzetten, vindt in hetzelfde nummer zestien robocop-achtige laarzen met slimme buckels.

*Buyer's Guide, ƒ12,95

Highlife

Het tweemaandelijkse `Opinie en lifestyle magazine voor Growers en Blowers' geeft in het december-januari nummer de lezer een kalender voor 2001 cadeau. Vadertje Tijd, met een blote Moeder Aarde op schoot, zit daarop te blowen tegen een achtergrond van tevreden rokende lieden. In dit fraai uitgegeven blad vinden we adressen voor roofmijten, meststoffen en groeilampen. Terugkerend onderwerp is de coffeeshoptest. Altijd interessant zijn de artikelen in dit tijdschrift van en over `illegale ondernemers'. Dit keer een interview met Anton Olijhoek. De 76-jarige oud-kapitein heeft een boek geschreven over zijn avonturen in de smokkelvaart. Samengevat: ,,Als ik terugkijk ben ik voornamelijk verbaasd dat ik het heb overleefd''. Verder een recept voor een meditatieve drank `shardai' en een verhaal over de biologische buitenteelt.

*Highlife, ƒ5

Seasons

Eindelijk, een blad dat eenvoud aanprijst op de cover. Eenvoud in interieur staat op Seasons, `bron voor buitenleven'. Na lang zoeken blijkt de eenvoud te slaan op de aankleding van een hotel in Zweden. Eén telefoontje leert dat in de Wreta Gestgifveri één nacht voor twee mensen in een dubbelbed, inclusief ontbijt, circa ƒ400 kost. Omlijst door mooie foto's mag Marten Toonder Ierland, zijn tweede vaderland, bezingen. Hij vertelt onder meer over een ontmoeting met een oud mannetje met scheefstaande, boosaardige ogen. Men zou haast denken dat de geestelijke vader van Kwetal en Pastinakel een `barlemanje' heeft gezien.

*Seasons, ƒ9,50

Nautique

Zon, zee en vrijheid, daar gaan de foto's over in het zeiltijdschrift Nautique uit, èn het bezit van een beter gevulde portemonnee. Het blad is gelardeerd met advertenties van prijzige horlogemerken als Breitling, Ebel en Longines; van bovenmodale geluidsapparatuur als die van Bang & Olufsen en in een special over scheepsdesign schreeuwen de poenige interieurs de lezer toe. Tussen het materialistische geweld zeilen de boten door Arctische wateren of over glasheldere diepten waarin dolfijnen zwemmen. De nasmaak van dit blad: zeilen is meer iets voor mensen met bakken vol geld dan voor avonturiers.

*Nautique, ƒ9,95

Backpackers

Vier maal per jaar verschijnt Backpackers, het `reismagazine voor avontuurlijke mensen'. Het blad signaleert nieuwe internetsites, nieuwe producten op het gebied van regenkleding en wandelschoenen. Verder zijn er reportages gewijd aan Canada, Fitzroy eiland in Australië en Dublin. De schreefloze letter leest niet altijd even lekker en de foto's zijn aan de wazige kant. Maar misschien stoort een echte avonturier zich hier niet aan.

*Backpackers, ƒ8,95

Opzij

Het feministisch maandblad Opzij staat in januari in het teken van de man. Volgens een onderzoek naar de `nieuwe man' durft dit creatuur zijn gevoelens meer te uiten, speelt hij minder de baas in huis, is hij zorgzamer en zachter dan vroeger. Minpuntje: 77 procent van de getrouwde of samenwonende mannen geeft – openhartig – toe dat de vrouw het leeuwendeel van het huishouden doet. En zijn er dan eindelijk mannen die willen zorgen, dan stelt de buitenwereld (lees: bedrijfsleven) zich ouderonvriendelijk op. In de rubriek Langs de meetlat wordt dit keer een vrouw `gefileerd': Nina Brink. Zij scoort een nul en doet daarmee niet onder voor de meeste mannen die langs de lat zijn gelegd.

*Opzij, ƒ9,95