Extra veiligheid Hercules België

De C-130 transportvliegtuigen van het Belgische leger krijgen voortaan een tweede zwarte doos voor de registratie van vluchtgegevens. Die maatregel heeft minister van Defensie Flahaut genomen naar aanleiding van de vliegramp met een Belgische C-130 ofwel Hercules in Eindhoven in juli 1996. Daarbij vielen 34 doden.

Eén zwarte doos zal voortaan de gesprekken in de cockpit registreren. De andere `black box' houdt alle vluchtgegevens bij. Verder komt er ook betere verlichting bij de nooduitgangen en krijgt de ladingmeester, die verantwoordelijk is voor vracht en of passagiers, een speciale `crashbestendige' stoel.

Voorts komt er een nieuw zuurstofsysteem, waardoor vliegtuigen geen voorraad zuurstofflessen hoeven mee te nemen. Het nieuwe systeem fabriceert zuurstof aan boord. Alle Belgische Hercules-vliegtuigen moeten binnen vier jaar volgens deze nieuwe regels zijn aangepast, zo schrijft Flahaut in antwoord op Kamervragen van de Vlaamse groenen (Agalev).