Beleggers belonen kerstomzet

Internetbedrijven hebben het vertrouwen van beleggers tijdelijk herwonnen dankzij gunstige kerstverkopen. De omzet van bedrijven als Amazon en Yahoo verdubbelde de afgelopen week in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De beurskoers van internetwarenhuis Amazon steeg gisteren met 8,8 procent tot 16,94 dollar (40,48 gulden), zoekmachine Yahoo werd beloond met een koersstijging van 5,5 procent (tot 31,19 dollar ofwel ruim 74 gulden) en de koers van Buy, verkoper van pc's en mobiele telefoons, steeg met 62 procent tot 81 dollarcent. Deze bedrijven kampen al maanden met forse koersdalingen.

De internetverkopen stegen in de laatste week tot en met 24 december met 91 procent tot 1,08 miljard dollar (2,5 miljard gulden), aldus BizRate, een bureau dat consumentenbestedingen op internet volgt. Volgens Yahoo zijn de verkoopcijfers buiten de Verenigde Staten in sommige landen zelfs verzesvoudigd. Het bedrijf heeft overigens geen cijfers bekendgemaakt.

Zakenbank Goldman Sachs en het bureau PC Data Online publiceerden gisteren gegevens vanaf de eerste week van november. Amerikaanse consumenten hebben sindsdien voor 8,7 miljard dollar (ruim 20 miljard gulden) besteld op internet. Dat is ruim een verdubbeling van het bedrag van 4,2 miljard dollar uit dezelfde periode vorig jaar. Populaire cadeaus waren de boeken over tovenaarsleerling Harry Potter, de biografie van The Beatles en spelletjes voor de Sony Playstation.

Niet alle bedrijven hebben van de kerst kunnen profiteren. De webwinkel voor speelgoed EToys maakte eerder deze maand al bekend dat de omzet van de laatste drie maanden mogelijk op de helft uitkomt van de 210 à 240 miljoen dollar die waren voorspeld.

EToys ondervindt volgens analisten veel last van de alliantie tussen Amazon en Toys `R' Us en van `echte' winkels zoals Wal-Mart en Kmart die ook op internet actief zijn geworden.

Sommige analisten relativeren de omzetstijgingen. De winkels in de VS waren dit jaar zeven dagen open, tegenover vijf dagen vorig jaar. Bovendien hebben internetbedrijven meer dan ooit gestunt met prijzen om maar klanten te trekken. De winstmarges zouden daardoor flink zijn geslonken.