`SCHOLIER IS NIET GOED IN INTERNET'

De drukstbezochte onderwijssite van Nederland is verkocht. Maar de maker, Sjoerd Huyg, werd geen miljonair.

Meer dan 10.000 scholieren bezoeken dagelijks het Internet College, een virtuele huiswerkhulp die sinds 1996 bestaat. Tijdens de examenperiodes kijken nog veel meer leerlingen naar de site. De oprichter, student Toegepaste Onderwijskunde Sjoerd Huyg (25), heeft jarenlang bijna dagelijks aan de site gewerkt. Daarnaast is Huyg betrokken geweest bij andere multimediale onderwijsprojecten zoals Kid E-mail, technieklessen waarin jonge kinderen leerden e-mailen. In oktober werd Internet College aan VNU-dochter Malmberg verkocht.

Waarom is het Internet College verkocht?

Huyg:``De Digitale Stad, waar de site was ondergebracht, heeft voor het grote geld gekozen. Ze willen winst maken en stoten alles af wat geen geld oplevert. Ze hebben al meer onderdelen verkocht sinds de privatisering in januari. Internet College moest een zelfstandig bedrijf worden binnen de nieuwe structuur van DDS. Toen dat niet lukte, is het aan Malmberg verkocht. Malmberg koopt allerlei onderwijssites op. Ze hebben ook Examen.nl en Collegenet.nl gekocht.

``Toen ik eind 1996 mijn site bij DDS onderbracht was het een idealistische stichting. Ik kreeg in het begin alleen gratis diskruimte en nadat ik begin 1998 de Wisseltrofee van DDS kreeg, ben ik uitgenodigd door Joost Flint (de directeur van de DDS) om er te werken.

``Sinds DDS is opgesplitst in BV's ging het steeds slechter met het Internet College. Tijdens de eindexamens is het altijd heel erg druk. Toen zijn de servers plat gegaan waardoor de site onbereikbaar werd. Ik heb nog gewaarschuwd dat dat zou gebeuren, maar er is geen aandacht aan besteed. Het werken aan Internet College had geen prioriteit meer.''Had u niet beter zelfstandig kunnen blijven?

``DDS had nog allerlei idealen toen ik er ging werken. De site was me een beetje boven het hoofd gegroeid. Ik deed alles in mijn eentje, zonder geld en ik was ook nog aan het studeren. Bij DDS kon ik gebruik maken van de infrastructuur. Van de programmeurs heb ik veel geleerd. Ik kwam in vaste dienst voor 12 uur per week en kreeg betaald. Officieel heb ik toen de site verkocht aan DDS. Ik had toen al wat twijfels, maar ik vond het toen vooral belangrijk dat ik wat meer tijd en ruimte kreeg om aan de site te werken. Ik was ook nog een groentje.''Hoeveel heeft u voor Internet College gekregen?

``Achtduizend gulden. De prijs was voor mij destijds niet de belangrijkste reden om de site te verkopen. Achteraf misschien een beetje naïef. Het bedrag dat Malmberg heeft betaald aan de Digitale Stad is niet bekendgemaakt. Ik schat tussen de 400.000 en 500.000 gulden. Wat geen hoog bedrag is voor een site die zoveel bezoekers trekt.

Heeft de verkoop aan Malmberg u iets opgeleverd?

``Niets. Ik ben er naar mijn mening gewoon uitgeknikkerd door DDS. Omdat ik een eigen bedrijfje heb, kon ik niet bij Malmberg werken. DDS heeft me geen andere baan aangeboden.''

Wat doet u nu?

``Ik wil mijn studie weer oppakken. Die heb ik de afgelopen jaren een beetje verwaarloosd. De dag nadat Internet College was verkocht kreeg ik een student assistentschap aan de Universiteit Twente aangeboden waar ik studeer. Ik help nu bij het vak ICT en Mediakunde. En ik ben een nieuwe site begonnen: samenvattingen.nl. Het is een site met ruim 20.000 samenvattingen en uittreksels voor scholieren en studenten.''

U heeft wel eens gezegd dat u het jammer vond dat Internet College vooral werd gebruikt om uittreksels te downloaden. Bent u van mening veranderd?

``Ik vond het heel jammer dat de andere onderdelen van Internet College onderbelicht bleven. Het is een serieuze onderwijssite. Daarom heb ik er nu voor gekozen een site te maken die alleen maar uittreksels en boekverslagen biedt. Daarnaast wil ik een serieuze onderwijssite maken. Daar komen beslist geen uittreksels op.''

Is het niet beter als scholieren die boeken gewoon zelf lezen?

``Uittreksels kunnen een handig hulpmiddel zijn. Voor mij waren ze vooral een geheugensteuntje. Als je een boek twee jaar geleden hebt gelezen weet je niet meer precies waar het over gaat. Toen ik zelf eindexamen deed op het Spinoza Lyceum in Amsterdam moest ik, als ik iets wilde kopiëren, een kwartje per kopie betalen in de bibliotheek. Daar baalde ik enorm van. Ik had toen al kennisgemaakt met internet en het leek me een handig medium om uittreksels te verspreiden. Ik denk niet dat er daardoor minder boeken gelezen worden. De opdrachten bij het lezen van de boeken veranderen. Leraren spelen al in op de grote hoeveelheid samenvattingen. Vaak hoef je zelf geen uittreksel meer in te leveren, maar moet je bijvoorbeeld een vergelijking maken van drie samenvattingen die je van internet haalt. Dat is niet zo erg, vind ik. Een samenvatting maken is nogal dom werk. Je kunt die tijd beter besteden aan praten over de betekenis en thema's van een boek. Daar leer je meer van. Ik kreeg ook wel eens e-mail van leerlingen die een boekverslag van Internet College hadden gekopieerd en aan mij vroegen of ik het even van de site wilde halen tot hun leraar het had nagekeken.''

Wat vindt u leuk aan internet?

``Je kunt direct zien hoe mensen reageren op iets. Ik heb de zoekmachine van Internet College een paar keer aangepast omdat ik zag dat leerlingen de verkeerde termen invulden. Ik ben erg geïnteresseerd in instructie-ontwerp, een discipline binnen de Onderwijskunde die zich bezighoudt met de vraag hoe mensen leren en hoe instructie deze leerprocessen het best kan ondersteunen. Internet is ook bijzonder omdat je iets heel nieuws kunt opzetten en meteen kunt zien of het een succes is. Dat is goed voor je ego. En leeftijd speelt geen rol. Je kunt gewoon je eigen ideeën uitvoeren.''

Is internet geschikt voor het onderwijs?

``Ik denk dat internet het onderwijs ontzettend veel te bieden heeft. Kijk maar naar het wereldbeeld dat leerlingen kunnen ontwikkelen bij een uitwisselingsproject, het praktisch gebruiken van een vreemde taal of het oplossen van problemen met behulp van experts of `lotgenoten'. Ook kunnen leerlingen leren discussiëren in forums of per e-mail. Hiermee kunnen ze zich weer ontwikkelen en eigen ideeën vormen.

``Maar de meeste leerlingen kunnen niet zo goed met internet omgaan. Dat heb ik gezien toen ik zelf scholen bezocht en het bleek ook uit de zoekopdrachten op Internet College. Ze kunnen geen heldere vraagstelling bedenken en weten niet wat en hoe ze moeten zoeken. Docenten weten het trouwens ook niet.''

Is dat geen probleem?

``Uiteindelijk zullen ze het wel leren. Ik zie dat de onderwijssites door steeds jongere kinderen worden bezocht, die al iets beter kunnen zoeken.''

    • Marie-José Klaver