Schatrijk dankzij kennis van zinloze feitjes

Hij lijkt een onschuldige kandidaat. Maar hij is het niet. Bedrijfskundige Marc Bennink werd rijk met het winnen van televisiespelletjes.

De één verdient bij op de beurs, de ander bij televisiespelletjes. Marc Bennink (34) is de schrik van elke zichzelf respecterende spelletjes producent: hij lijkt een spontane, argeloze kandidaat. Maar hij is het niet – hij kiest zorgvuldig spelletjes uit die hij kan winnen. Waar hij zijn ,,parate kennis van zinloze feitjes'' te gelde kan maken. De afgelopen vijf jaar heeft hij er 151.000 gulden mee verdiend.

Het begon in 1995. Bennink was afgestudeerd in Groningen (bedrijfskunde) en ging in Amsterdam wonen ,,waar alles duurder is''. Hij moest ook van zijn studieschuld af. ,,Ik had acuut geld nodig. Het was óf een bank overvallen óf geld winnen bij een tv-spelletje.''

Bennink gaf zich op voor `Denktank' bij RTL5, een kennisquiz. ,,Het maximale dat je daar kunt winnen is 30.000 gulden, want je mag vijf keer meedoen en kunt 6.000 gulden per keer winnen.'' Hij haalde de laatste ronde en won 18.500 gulden. Daarvan ging op grond van de wet op de kansspelen een kwart naar de belasting.

Daarna was hij verkocht. Lucky Letters, Webstrijd, Weekend Miljonairs en `Eén tegen Honderd' volgden. Allemaal kennisspelletjes, ,,domme gokspelletjes'' interesseren hem niet. Hij is bedreven in het verwerven van een plek als kandidaat. Soms belt hij een hele dag een voorgeschreven 0900-nummer, om aangenomen te worden. Een kleine investering, als hij duizenden guldens kan winnen.

Tv-spelletjes zijn een industrie geworden. Bij sommige spelletjes – zoals Weekend Miljonairs – staat zoveel op het spel, dat de vragen tevoren worden getoetst op hun duidelijkheid en worden vastgelegd bij de notaris.

Bennink: ,,Na elke vraag die goed wordt beantwoord bij Weekend Miljonairs verdubbelt het prijzengeld, tot maximaal één miljoen. Eén onduidelijke vraag kan vijf ton schelen. Om gedonder achteraf te voorkomen, leggen ze alles vast.''

Hij bleef bij vraag twaalf (van de vijftien) steken. ,,`Van welke naam is bakeliet afgeleid?' Dat bleek meneer Bakeland. Vergeet ik mijn leven lang niet.''

Alle rondes worden opgenomen op één dag maar gepresenteerd als aparte dagen (`vorige week heeft u een mooie ronde gespeeld'). ,,Als ze iets opnemen dat tijdens een voetbalkampioenschap zal worden uitgezonden, dan zeggen ze in de camera: `Fijn dat u kijkt, terwijl er vanavond een spannende wedstrijd is op het andere net'.''

Het cultuurverschil tussen de commerciële en publieke omroepen is groot, zegt Bennink. ,,Bij de commerciële zenders vinden ze het geen probleem dat ik al vaker heb meegedaan aan televisiespelletjes. Soms herkennen ze me, soms niet. Er is al een circuit van kandidaten die vaak meedoen. Bij de publieke omroep is dat echt taboe – daar willen ze alleen kandidaten die nog nooit ergens aan hebben meegedaan. Van die lieve oude echtparen die heel zenuwachtig zijn.''

De redacties van de commerciële omroepen vinden het volgens Bennink oprecht ,,prachtig'' als een kandidaat veel geld wint. ,,Want veel geld winnen, betekent veel kijkers. En hoe meer kijkers, hoe meer advertentie-inkomsten.''

,,Tegenwoordig doe ik het ook voor de amusementswaarde. Het is veel leuker als er kandidaten meedoen die veel weten dan als er mensen staan die niets weten. Ik vond het veel belangrijker dat Robert ten Brink na afloop van Weekend Miljonairs tegen mij zei `topaflevering' dan dat ik het geld won.''