Noodle-soap

Een blote vrouw was beplakt met zakjes Uno Noodles, de instant-pasta van het Unilever-bedrijf Van den Bergh Nederland, en daaronder stond: ,,Als jij iets beters kunt verzinnen, kun je 25.000 gulden winnen.'' Op die ene oproep kwamen dit voorjaar 550 plannen voor een reclamecampagne binnen. Het was `een ultieme vorm van consumer activation,' zegt woordvoerder Peer Swinkels. ,,We hebben tegen het publiek gezegd: ga zelf maar reclame maken.''

De trend is duidelijk: wie succes wil oogsten, schakelt het publiek in om met reclame-ideeën te komen. Bavaria voerde een actie met vakantiefoto's, waarvan de winnaars in de advertenties werden afgedrukt onder het motto: ,,Zo, nu eerst een Bavaria.'' Sinds augustus is de website Qineboko actief, waarop diverse grote adverteerders (Cup-a-Soup, Zonnatura, Schiphol-taxfree) lieten weten wat voor ideeën ze zoeken. En daar kwam ook Uno Noodles bij. Het resultaat is vanaf komende woensdag te zien op SBS6, in een serie docusoaps in reclamezendtijd.

Het idee was weliswaar afkomstig van het eigen reclamebureau, maar het bedrijf deed de rest. De professionele reclamemakers stonden verder buitenspel. Uit de inzendingen werden vier teams gekozen, die elk 4000 zakjes noodles kregen en een budget van 20.000 gulden. Elk van de teams, merendeels studenten, werd één smaak toegewezen: beef, ketjap, oosterse groente en red chili.

Deze zomer gingen ze aan de slag. Het beef-team baarde onmiddellijk ophef met het idee `de leukste huiskamer van Nederland' in de actie te betrekken. Het viertal trachtte in te breken in het Big Brother-huis, maar kwam niet verder dan het versieren van de voorgevel. Ze maakten er foto's van en wilden die verspreiden. Prompt stuurde de bedrijfsjurist van John de Mol Produkties een beangstigende dreigbrief naar alle media: wie zou overgaan tot publicatie van dit `onrechtmatig verkregen materiaal', kon een claim tot schadevergoeding verwachten.

Zo bont maakten de anderen het niet. De ketjap-jongens plaatsten een badkuip vol ketjap in diverse stadscentra, waarin een in badkledij gehuld paartje zich wentelde. De red chili-ploeg reisde met een beschilderde bus door het land en de actievoerders voor oosterse groente lieten overal sleutels liggen. Wie het telefoonnummer draaide dat daarop stond, kreeg een reclametekst te horen. De hoofdprijs ging naar de ketjap-studenten. Zij haalden volgens de jury de hoogste score op criteria als `het kwantitatieve en kwalitatieve bereik' en `originaliteit en creativiteit'. In elk geval kwam er in heel wat plaatselijke kranten een foto van hun badkuip te staan.

De fabrikant liet alles filmen – aanvankelijk slechts voor intern gebruik, maar allengs ontstond het idee er een zesdelige tv-serie van te maken. SBS6 was bereid vanaf 27 december rond middernacht zes reclameblokken van twaalf minuten (de maximale lengte) in te ruimen. Net5 herhaalt ze op maandag. ,,Het is echt een docusoap geworden,'' aldus woordvoerder Swinkels, ,,want je kunt je wel voorstellen dat er tussen die jongeren, die hun zomervakantie hebben opgeofferd om aan deze actie mee te doen, heel wat emoties en spanningen zijn geweest.'' Ter meerdere eer en glorie van de noodles.