Treinstakers beraden zich op nieuwe acties

De stakende machinisten en conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen komen in januari bijeen om zich opnieuw te beraden op acties. De NS-directie is niet op de eisen van de stakers ingegaan. De verschillende `personeelscollectieven' protesteren tegen het akkoord dat de vakbonden vorig jaar met de NS-directie sloot over de reorganisatie `Bestemming Klant'.

Door personeel aan trajecten te binden wil NS vertragingen beperken. NS'ers vrezen dat hun werk te eenzijdig wordt als ze iedere dag in dezelfde regio rijden. Enkele machinisten zijn bezig met de oprichting van de Federatieve Raildienst Vereniging uit onvrede over de handelwijze van de vakbonden. De personeelscollectieven hebben hier afstand van genomen.

Het treinverkeer kwam vanochtend om half vijf weer normaal op gang, na de grootschalige staking van gisteren. Maar om tien uur vanochtend legden verkeersleiders in het oosten van het land opnieuw voor enkele uren het werk neer. Hierdoor was vanochtend geen treinverkeer mogelijk van en naar de stations. NS zet geen bussen in. In tegenstelling tot de staking van gisteren worden deze acties wel gesteund door de vakbonden.

De treindienstleiders in Zutphen, Deventer en Hengelo voerden eerder deze week ook al acties, toen in estafettevorm. Ze protesteren tegen de plannen van het spoorwegbedrijf om de posten te sluiten. De verkeersleiders moeten hierdoor in Zwolle en Arnhem gaan werken en willen een ruimere reistijd- en verhuisvergoeding dan NS hun heeft aangeboden. NS wil hier niet op ingaan. Een laatste overleg van NS-directie en de bonden over het sociaal plan maandagavond liep vast.

Door de staking gisteren in heel Nederland, behalve in het noorden en het zuiden van het land, konden ook de nachttreinen niet rijden. De stakingsacties verliepen rustig. De economische effecten van de NS-staking van gisteren zullen volgens W. van Nunspeet (hoofd Nationale Rekeningen bij het CBS) ,,gering'' zijn. Veel mensen hebben gebruik gemaakt van andere middelen van vervoer.

NS kondigde gisteren aan voor 500 miljoen gulden 125 nieuwe dubbeldekkers aan te schaffen om het gebrek aan zitplaatsen op te heffen. De rijtuigen kunnen vanaf 2003 in gebruik worden genomen.