`Bouw A380 geen moeilijke klus'

Het groene licht voor de bouw van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380, is gegeven. Technisch geen al te zware klus, meent Rudi den Hertog, destijds chef-constructeur van de Fokker 100.

Wat door concurrent Boeing jaren is afgedaan als een luchtkasteel gaat werkelijkheid worden: Airbus heeft deze week het startsein gegeven voor de bouw van de A380, met minimaal 550 passagiers het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Volledig in overeenstemming met de omvang van het toestel wordt de A380 een project van zéér grote cijfers.

,,Maar de bouw van dit toestel vergt technisch niet erg veel meer dan wat Airbus en Boeing op dit moment al doen'', relativeert Rudi den Hertog de technische kant van het deze week door Airbus met veel tam-tam aangekondigde toestel, dat in 2005 operationeel moet zijn. Den Hertog was de chef-constructeur van de Fokker 100 en zegt te weten waar hij het over heeft. ,,De bouw van die A380 is niet meer dan een logische stap na de A340, het grootste toestel dat Airbus nu maakt. Deze industrie is heel volwassen, heel open ook. Er is daarom niet zoveel nieuws onder de zon wat de bouw van de A380 betreft. Het grote verschil tussen de A380 en zo'n 747, het grootste toestel dat Boeing bouwt, is dat de 747 qua technologie een jaren zestig-vliegtuig is. In die dagen had je nog geen digitale computers. Nu kun je alle gemene aerodynamische rotzooi gewoon wegrekenen.''

Bovendien is Airbus een vliegtuigbouwer die volgens Den Hertog veel meer nog dan Boeing al jaren bekend staat om zijn technische geavanceerde vliegtuigen, `state-of-the-art' toestellen, die als eerste in de luchtvaart werden uitgerust met fly-by-wire, volledige gecomputeriseerde besturing. Den Hertog lacht luid bij de in luchtvaartkringen gangbare grap dat in de toekomst in een cockpit van Airbus nog maar twee levende wezens zitten. Een piloot en een hond. Waarbij de hond er voor moet zorgen dat de piloot overal met zijn handen afblijft.

Den Hertog verwacht meer problemen op andere terreinen. Zo zal de infrastructuur op vliegvelden moeten worden aangepast aan de grootte van het toestel. Maar, zegt Den Hertog ,,ik heb Airbus er nog nooit op betrapt dat ze een schedule hebben gemist. Alles is op tijd klaar en zit goed in elkaar. Dat komt omdat Airbus altijd veel voorstudie verricht. Dat is met die A380 ook gebeurd. Ze zijn er al jaren mee bezig intern. Er is al veel getest, er wordt gebruik gemaakt van nieuwe en lichte componenten, waaronder glare (een uit laagjes aluminium en met glasvezels versterkte hars opgebouwd materiaal). Bij Airbus zijn ze heel erg goed in wat ik noem het voordenken van een project. Dat levert geld op. Achteraf denken kost klauwen met geld in deze industrie. Die fout heb ik Airbus nooit zien maken.''

Evenals Rudi den Hertog is Jan van der Giessen werkzaam bij Stork Aerospace, waarin de niet-failliete onderdelen van het voormalige Fokker zijn ondergebracht. Stork Aerospace wordt wellicht voor ruim 2 procent als toeleverancier bij de bouw van de A380 betrokken. Ook Van der Giessen meent dat de bouw van de nieuwe Airbus technisch nauwelijks een krachttoer van formaat wordt. ,,Je komt als industrie pas echt in problemen wanneer je de bouw van een nieuw vliegtuig combineert met een nieuw motorconcept'', zegt hij. ,,Maar dat is bij de A380 niet het geval. Er komen vier motoren onder het toestel te hangen met 75.000 pond stuwkracht elk. Zo'n 777 van Boeing, het grootste tweemotorige straalvliegtuig ter wereld, heeft twee motoren van 110.000 pond stuwkracht. Dus dat kunstje wordt ook al vertoond.''

Den Hertog knikt instemmend en verwacht in de naaste toekomst geen enorme concurrentieslag waarbij Boeing een nog groter vliegtuig gaat bouwen. ,,Airbus heeft nu orders voor de bouw van 50 toestellen van dit type. Misschien komen er nog een paar bij, maar daarna verwacht ik dat het een tijdje stil wordt. Dat hebben we met de Fokker 100 ook meegemaakt. De verkoop van de eerste 200 toestellen was geen probleem. Daarna gaan potentiële kopers de kat uit de boom kijken. In zo'n markt heeft het voor Boeing geen zin om als een idioot ook zo'n toestel te gaan ontwikkelen. Ik denk dat Boeing straks met een verlengde 747-400 komt, die ook 500 passagiers kan vervoeren.''

Wel verwacht Den Hertog dat Boeing, dat de 747 aanvankelijk heeft ontworpen als vrachtvliegtuig, op termijn met een heel ander bouwconcept voor een vliegtuig op de markt komt. ,,Ik weet dat Boeing studeert op een zogeheten blended-wing-body. Daarbij is de romp van het toestel ingebouwd in de vleugel, die drie motoren heeft aan de achterkant. Je praat dus over een vliegende vleugel.''