Blond

Let vooral even op de begintitels van The Real Blonde vanavond, want in die tamelijk gelikt gefilmde en met slome jazz ondersteunde sequentie zit een beeld dat het alvast allemaal even samenvat, dat gedoe tussen mannen en vrouwen. Later in de film is te zien hoe het tot stand kwam, die pose van een grote macho man die weerloos troost zoekt aan de borst van een blondine. Geen echte blondine, is dan al duidelijk, want écht blond staat in deze vierde film van filmmaker Tom DiCillo voor échte liefde. En zoals alles in The Real Blonde in zijn tegendeel verandert, wordt ware liefde natuurlijk alleen gevonden bij brunettes.

In het hart van de kaleidoscopische schets van een groepje hippe New-Yorkse dertigers staan de acteur-in-spé (Matthew Modine), die al 35 is en nog niet eens een commercial of soap op zijn cv heeft staan, en visagiste Catherine Keener. Ze zijn al zes gelukzalige jaren samen, nemen zonder na te denken 's avonds een glaasje water voor de ander mee naar bed en kussen elkaar 's ochtends even gedachteloos gedag. Hij wil wel een kind, zij eerst brood op de plank. Zonder er met een woord naar te verwijzen lijkt het wel alsof DiCillo het hele arsenaal aan Amerikaanse zelfhulpboeken over zijn script heeft uitgestort. Wat vrouwen willen, daar gaan mannen van gillen. En andersom natuurlijk, al zijn vrouwen (zodra ze hun natuurlijke haarkleur behouden tenminste) de winnaars, al hebben de mannen duidelijk DeCillo's sympathie.

Nadat voormalige cameraman (o.a. Jim Jarmusch' Stranger than Paradise) en acteur DiCillo in 1995 een arthousehit scoorde met Living in Oblivion – een onweerstaanbare parodie op de onafhankelijke Amerikaanse filmwereld en een prachtrol voor Steve Buscemi (die vanavond als regisseur `Nick' voorbijkomt) – lijkt het net alsof DiCillo aan zijn eigen analyse ten prooi is gevallen. Het wordt nergens echt hilarisch of venijnig omdat er te veel leuke invalletjes moeten worden benut en ongetwijfeld autobiografische voorvallen uitgedreven. DiCillo's geluk is echter dat hij dankzij Living in Oblivion zelf nooit meer echt in de vergetelheid kan raken.

The Real Blonde (Tom DiCillo, 1997, VS). Ned.3, 23.30-1.10u.