Scheepsinspectie in Rotterdam strenger

De Rotterdamse haven zal twee tot drie keer zo veel scheepsinspecteurs moeten aantrekken om de maritieme veiligheid van tankschepen te vergroten.

Dat is het gevolg van het besluit dat de Europese ministers van transport vannacht hebben genomen om in Europese havens meer en intensiever te inspecteren.

Minister Netelenbos (verkeer en Waterstaat) bedong vannacht wel dat Rotterdam als grootste wereldhaven zo nodig een half jaar extra tijd krijgt om de inspecteurs te werven.

De Europese Unie zal verder enkelwandige tankschepen verbieden, indien niet snel wereldwijd afspraken over de maritieme veiligheid worden gemaakt. Vooral zeevarende EU-lidstaten zoals Nederland dringen op dubbelwandige tankers aan, omdat anders schepen uit Panama of Rusland Europese wateren onveilig blijven maken.

Na de scheepsramp met de `Erika' vorig jaar voor de Bretonse kust had vooral Frankrijk als fungerend EU-voorzitter op maatregelen aangedrongen. De Europese top in Nice maande onlangs tot snelheid.

Alvorens zelf met een verbod te komen wacht de EU eerst af of de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) - onderdeel van de VN het in april eens wordt over een verbod van enkelwandige schepen. Netelenbos uitte zich vanmorgen optimistisch over een IMO-akkoord. Als dit uitblijft neemt de EU in juni zelf een besluit om enkelwandige tankers fasegewijs (2003-2015) te verbieden.