MEDIAMOMENTEN 2000

Voor de Israëlische propaganda waren de foto's van de twee Israëlische soldaten die in het politiebureau in de Palestijnse stad Ramallah werden gelyncht een godsgeschenk. Bij het begin van de Palestijnse Al-Aksa opstand zaten de Israëlische voorlichters met hun handen in het haar over het effect van opnamen van het doodschieten van het Palestijnse jongetje Mohammed Dura in de armen van zijn vader door, waarschijnlijk, Israëlische soldaten. Israëls imago werd toen wereldwijd onmetelijk geschaad. De emotionele en ook politieke winst ging naar de Palestijnen.

De Palestijnse autoriteiten beseften enkele weken later dat foto's van de lynchpartij van de twee Israëlische soldaten het effect van de foto's van de stervende Mohammed Dura grotendeels teniet zouden doen. Tv-ploegen die de opnamen maakten van de soldaten, die per abuis Ramallah waren binnengereden, werden van de plaats van de misdaad geweerd. En als ze wel opnamen hadden gemaakt werden deze door de Palestijnse politie geconfisqueerd. Een Italiaanse tv-ploeg kwam laat op de plaats van de lynchpartij aan en werd niet door de Palestijnse politie opgemerkt. Verdekt opgesteld registreerde de cameraman hoe de lichamen van de soldaten uit het raam van het politiebureau werden gegooid. Ook deze beelden gingen via kranten en tv de hele wereld over. Israëlische voorlichters waren ondanks de pijn blij met de beelden. ,,Nu kunnen we de Palestijnse wreedheid laten zien'', zeiden ze. In het politieke debat in Israël gebruiken nationalistische politici de foto's van de lynchpartij van de soldaten om de Israëliërs te ,,bewijzen'' dat echte vrede met de Palestijnen een droom van sufferds is. De Italiaanse verslaggever die de beelden in Ramallah vastlegde is zowel door Israël als de Palestijnen gemangeld. Om de woedende Palestijnen te kalmeren bood hij in een artikel in een Palestijnse krant zijn verontschuldigingen aan voor het maken en uitzenden van de beelden. Israël was daarover zo ontdaan dat zijn accreditatie werd ingetrokken. De verslaggever werd naar Rome teruggeroepen. Zijn beelden hebben echter geschiedenis gemaakt.