Het product Felicia

Haar fans zitten elke dinsdag om negen uur klaar voor de tv en donderdagochtend nog een keer voor de herhaling. Anderen schakelen subiet over naar een ander net. Men houdt van Felicia, de Oprah Winfrey wannabee van Zuid-Afrika, of men haat haar. Haar show is een mengeling van entertainment, praten en liefdadigheid, en dat alles in een snel tempo.

Gisteravond was het tijd voor een Merry X-mas programma. Felicia, gesteund door vele commerciële bedrijven, strooide met cadeautjes voor ongelukkige landgenoten. Daar zaten Kevin en Gertie Bekker, die een paar maanden geleden hun zoon verloren bij een auto-ongeluk. Gertie kreeg tien seconden om huilend uit te leggen hoe haar hart was gebroken, waarna Felicia er vrolijk overheen walste: ,,We willen dat jullie de pijn vergeten, laat je lekker verwennen in een van de mooiste hotels van Zuid-Afrika.'' Ze overhandigde het verbouwereerde echtpaar een grote envelop met hotelvouchers en wat zakgeld. En schakelde over naar het volgende onderwerp.

De show van een uur was een lange lofprijzing op de presentatrice zelf. Felicia – achternaam Mabuza-Suttle – houdt vooral van zichzelf, zoveel is duidelijk. Ze kleedt zich altijd smetteloos, oogt jong voor haar leeftijd, en mag graag gezien worden in goed gezelschap op bruiloften en partijen. Gisteravond mocht de hoofdredacteur van het blad PMR komen vertellen wie was gekozen tot tv-persoonlijkheid van het jaar 2000. ,,Je mag drie keer raden, Felicia. Het is... Felicia.'' Het publiek genoot van de loftuitingen aan het adres van het Zuid-Afrikaanse rolmodel dat, net als haar voorbeeld Oprah Winfrey, het principe huldigt dat er niets mis is met het rijk worden van het leed van anderen.

De kritiek op haar grote ego legde ze dit jaar in een vraaggesprek met het blad Sarie resoluut naast zich neer. ,,Ik geeft toe dat ik gek op mezelf ben. Ik weiger om me minderwaardig te voelen. Om positief te zijn is voor mij dus gemakkelijk. Mensen beschuldigen mij van zelfpromotie, maar ik probeer gewoon een product te verkopen en dat product heet Felicia.''

Felicia Mabuza kwam van ver. Geboren in Soweto jaar onbekend, groot geheim groeide ze op in Sophiatown, een gerenommeerde wijk van Johannesburg, waar muzikanten, artiesten en politiek activisten in de jaren 50 hun eigen Montmartre creëerden. Het apartheidsregime maakte daar in 1954 op radicale wijze een einde aan: bulldozers walsten de wijk plat.

De onderdrukking maakte haar sterker. Met ijzeren wil slaagde Felicia erin zich tegen de verdrukking in op te werken in de media-wereld, zij het dat ze daarvoor wel het land moest verlaten. Begin jaren zeventig trok ze naar de Verenigde Staten, waar ze aan de man raakte. Felicia omarmde de VS als haar nieuwe vaderland. Maar de val van de apartheid, begin jaren negentig, bracht haar op andere gedachten.

,,Toen Nelson Mandela in 1991 de Zuid-Afrikanen in het buitenland vroeg naar huis te komen, had ik het gevoel dat hij me persoonlijk aansprak'', zei ze tegen Sarie. Felicia kwàm naar huis. Begon eerst met een programma bij de staatstelevisie en werkt sinds 1998 voor E-TV de e staat voor entertainment het eerste commerciële televisiestation.

De onderwerpen in haar shows zijn gedurfd; Zuid-Afrika is een land waar men over bepaalde thema's, zoals aids, kindermishandeling, misdaad en racisme in het openbaar niet gemakkelijk praat. Felicia doet dat wel, of het nu voor haar eigen bestwil is of voor de goede zaak. Ze wordt er in het land om verguisd en bewonderd, maar niemand kan om haar heen.

En, wie was er gisteravond in town, Cape Town wel te verstaan? Oprah Winfrey, die twee dagen Zuid-Afrika `deed' onder meer om Nelson Mandela te interviewen. Een ontmoeting met Felicia zat er niet in, van haar heeft Oprah waarschijnlijk nog nooit gehoord.

(www.etv.co.za)