Gebroken mast kost Fransman leiding in solorace

Na een radiostilte van achttien uur heeft de Franse solozeiler Yves Parlier zich weer bij de wedstrijdleiding van de nonstop solorace Vendée Globe gemeld. Die had in angstige spanning via de satelliet de positie van Parliers boot gevolgd. Zondagavond rond zeven uur Nederlandse tijd voer Parlier nog in vliegende vaart door de Zuidelijke Oceaan, het volgende uur lag zijn boot stil en zwabberde alle kanten uit. Radiocontact was niet mogelijk.

,,Alle tekenen van een ontmasting'', concludeerde organisator Philippe Jeantot ongerust. Hij vroeg de Engelse solozeilster Ellen MacArthur, niet ver achter Parlier, haar koers te verleggen om oogcontact met boot en schipper te maken. Die maatregel bleek overbodig. Parlier meldde zich enige uren later zelf, per fax. Van zijn 25 meter lange mast was inderdaad nog maar een stompje van zes meter over. Parlier had echter een noodtuig weten te maken en besloten de wedstrijd reglementair te vervolgen.

Die beslissing verraste organisatie en concurrentie meer dan de ontmasting. ,,Ik voel mee met Yves'', reageerde de Française Catherine Chabaud vanuit de Zuidelijke Oceaan. ,,Maar ik had de eerste afslag links, richting Australië, genomen!'' De huidige leider in het klassement, Michel Desjoyeaux, was minder mild in zijn reactie: ,,Volgens mij verkeert Yves nog in shocktoestand, anders zou hij wel een andere beslissing nemen. Hij heeft niet eens genoeg voedsel om de wedstrijd zo uit te zeilen. Het verbaast me overigens niet dat zijn mast eraf ligt. Yves heeft vanaf de start de filosofie gevolgd: make it or break it. In de Atlantische Oceaan kan dat, hier niet. Ik ben nooit van plan geweest zijn tempo in deze wateren te volgen. Dan had hij de leiding weer mogen overnemen.''

Parlier dicteerde de race vanaf de start door een moordend tempo aan te houden. Maar na een verkeerde navigatiebeslissing raakte hij vorige week zijn koppositie kwijt. Parlier zette vervolgens alles op alles om de leiding terug te krijgen, met desastreus gevolg. ,,Ik voer met drie keer gereefd grootzeil, bijzeil en genua, toen de boot gijpte'', verklaarde Parlier het ongeluk. ,,De boot boorde zich in een golf en onder de druk brak de mast in drie stukken.''

Parlier is nu met vier keer gereefd grootzeil en een stormfokje weer op koers. Tot aan Kaap Hoorn moet dat, voor de wind zeilend, geen groot probleem zijn. Pas na de Kaap, als Parlier over de Atlantische Oceaan tegen de wind in terug naar Frankrijk moet zeilen, zal hij moeite hebben zijn boot op koers en tempo te houden.