Bouw van grootste Airbus van start

Het Europese vliegtuigbouwconsortium Airbus Industrie heeft gisteren het officiële startsein gegeven voor de bouw van de superjumbo A3XX, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld dat tegelijkertijd is omgedoopt in de A380. Voor het vliegtuig, met minimaal 555 stoelen, hebben zich inmiddels voldoende luchtvaartmaatschappijen gemeld. Het aantal orders voor de A380, die tussen de 213 en 246 miljoen dollar gaat kosten, is inmiddels 50.

De A380 moet de `jumbo' 747 van concurrent Boeing gaan overvleugelen. Het eerste model, de A380-100, wordt in 2006 geleverd. Een eerste testvlucht is eind 2004 voorzien. Waneer er voldoende belangstelling is zullen van de A380 meerdere versies worden ontwikkeld met een capaciteit tot maximaal 1.000 passagiers.

Boeing zegt vanuit Seattle zich te beraden of het eveneens een superjumbo gaat ontwikkelen of dat het zich beperkt tot een verlengde versie van de huidige 747-400. De nieuwste Boeing zal maximaal 500 passagiers kunnen vervoeren.

Boeing lijkt in zijn gevecht met Airbus steun te krijgen van de Amerikaanse regering. President Clinton waarschuwde de Europese regeringen dat zij geen niet-commerciële subsidies mogen geven voor de bouw van de superjumbo. Hij dreigde anders een klacht bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) in te dienen. De Europese Commissie heeft daarop boos gereageerd. Volgens een woordvoerder van de Commissie is Washington erop uit de marktpositie van Boeing te verdedigen. Er zou alleen sprake zijn van leningen aan Airbus en niet van subsidies, aldus de zegsman.

De ontwikkelingskosten van de nieuwe Airbus bedragen zo'n 12 miljard dollar (30 miljard gulden). Het merendeel van het geld wordt opgebracht door de aandeelhouders van Airbus Industrie: EADS en British Aerospace (BAe). Ongeveer eenderde komt voor rekening van nationale overheden. Het Nederlandse Stork Aerospace gaat voor 2,5 procent deelnemen in de ontwikkeling van het toestel. De door Stork overgenomen Fokker-bedrijven gaan onder meer onderdelen leveren voor de vleugelkleppen en de voorkanten van de vleugels. Het ministerie van Economische Zaken verstrekt een lening onder gunstige voorwaarden aan Stork Aerospace voor de financiering van eenderde van de ontwikkelingskosten van Stork, dat door de bouw van de Airbus 550 mensen werk kan verschaffen.