Topman Daimler: stijgende verliezen

DaimlerChrysler heeft gisteren in een brief aan de aandeelhouders bekendgemaakt dat de verliezen bij de noodlijdende Amerikaanse divisie Chrysler in het vierde kwartaal van dit jaar kunnen oplopen tot 1,4 miljard euro (ruim 3 miljard gulden).

In een toelichting over de gang van zaken bij het bedrijf wijt topman Jürgen Schrempp de zware verliezen in de Verenigde Staten aan een verhevigde concurrentie van de twee andere grote automakers uit Detroit, General Motors en Ford, maar ook aan de lancering van een aantal nieuwe modellen bij Chrysler, zoals de PT Cruiser, de Dodge Stratus en een nieuwe mini-van. Producten waar de consument volgens Schrempp nog aan moet wennen.

De verwachte verliezen in het laatste kwartaal bij Chrysler komen bij het verlies van 512 miljoen dollar (1,26 miljard gulden) dat Chrysler al in het derde kwartaal leed. Schrempp heeft de aandeelhouders van DaimlerChrysler, dat een rigoureus reorganisatieprogramma in werking heeft gesteld, voorbereid op het feit dat de verliezen in de VS voorlopig nog wel even zullen aanhouden. In februari worden de definitieve saneringsplannen door het concern verder toegelicht.

DaimlerChrysler verwacht als concern over het jaar 2000 een operationele winst te behalen van 1,1 miljard mark (1,23 miljard gulden). Vorig jaar maakte DaimlerChrysler nog een winst voor belastingen van bijna 11 miljard mark. Chrysler droeg toen voor bijna de helft van dat bedrag bij aan de winst van het concern.

Schrempp heeft de aandeelhouders in de brief ook de strategie van DaimlerChrysler in het kort uitgelegd. Hij acht het van essentieel belang dat DaimlerChrysler via zijn belang van 34 procent in de Japanse autofabrikant Mitsubishi, op alle belangrijke automarkten (Europa, Noord-Amerika en het verre Oosten) goed gepositioneerd is. ,,De aandeelhouderswaarde zal daardoor op termijn alleen maar stijgen'', aldus Schrempp.