Kerstkaart per e-mail als geintje

De virtuele kerstkaart is in opmars. Vooral onder studenten is ze populair als een goedkoop `geintje'.

De kerstwens van Futurestep, de gezamenlijke internetonderneming van headhunter Korn Ferry en zakenkrant The Wall Street Journal, is geen eenvoudige kerstkaart, maar een miniatuur kerstfilm, verzonden per e-mail. De hoofrolspelers zijn voorspelbaar, de plot is eenvoudig. Rendier Rudolf, pakezel van de kerstman, krijgt een bedrijfsongeval en oriënteert zich op zijn toekomst. Bij een nieuwe werkgever promoveert hij tot Meneer Rudolf, Operationeel Directeur. Laat zich raden welke headhunter hier aan het werk is geweest.

De wenskaart per e-mail, de e-card, wordt steeds populairder. Hallmark, de Amerikaanse fabrikant van de traditionele kaart, schat dat Nederlanders dezer dagen 600.000 Hallmark-kerstgroeten zullen e-mailen. Vorig jaar werden via de website Hallmark.nl 200.000 groeten verzonden, in 1998 slechts 70.000. Directeur P. Zijderveld van Kaartenhuis.nl verwacht dat dit seizoen ergens tussen de 500.000 en 1 miljoen groeten verstuurd zullen worden via zijn website. Alleen al op zondag 17 december werden er via Kaartenhuis.nl 54.000 kerstgroeten bezorgd. Hallmark en Kaartenhuis.nl voeren de Nederlandse markt aan. De opmars van de e-card is onstuimig, maar de markt voor internet-groeten valt nog steeds in het niet bij de klassieke wenskaart. De markt voor traditionele kerstkaarten is al vijf jaar stabiel op ongeveer 200 miljoen exemplaren, aldus een woordvoerder van PTT Post, dat deze maand 10.000 man extra aan het werk heeft gezet.

De goedkope e-card kent zijn eigen doelgroepen en de specialisten verwachten niet dat de virtuele groeten de klassieke kaarten zullen verdringen. H. Vrins, directeur marketing van Hallmark Cards Nederland in Capelle aan den IJssel: ,,E-cards worden verstuurd door andere gebruikers naar andere ontvangers.'' De internetkaarten zijn vooral populair onder studenten. Ook worden ze verstuurd aan collega's en vrienden. ,,Het is nog vaak een geintje.'' [Vervolg E-CARD pagina 2]

E-CARD

'E-card kan óók persoonlijk zijn'

[Vervolg van pagina 1] Onderzoek van Kaartenhuis.nl wijst uit dat tweederde van de e-cards wordt verstuurd door vrouwen.

Internetbedrijf Futurestep liet zijn kaart speciaal ontwerpen door het Britse internet-ontwerpbureau Dream Factory. Voor wie genoegen neemt met confectie, kan op internet kiezen uit honderden voorgeprogrammeerde kaarten. De keuze op het net is ruim: veel traditionele motieven als het koddige rendier, de waggelende kerstman en de melancholische sneeuwpop.

Anders ligt het met de zogenoemd grappige kerstkaarten. Wat te denken van de kerstboom die in een disco al zijn ballen verliest? Van de kerstman die zijn achterste schroeit in de schoorsteen en eindigt met ontblote bilspleet. Of van Santa kirrend op een Harley? Er is een boom vol (computer)muizen en een handleiding voor het optuigen van een kerstboom. (Stap drie: hang de lampjes op.) Er is tevens een royale collectie kaarten van gespierde jonge heren uitsluitend gekleed in kerstmanmuts.

Internet biedt mogelijkheden die de traditionele kaart niet kent. Veel kaartdiensten rapporteren aan de verzender wanneer de ontvanger de post heeft geopend. Volgens Kaartenhuis komt 10 procent van de virtuele groeten niet goed aan.

`Kaart' mag je de ineternetcreaties eigenlijk niet noemen. Op het net is een kerstwens al snel een korte animatie met geluid. Eén site biedt de keuze uit 34 kerstliederen, bij de concurrent kan een rendier dansen op `Walking on Sunshine'. Ook is het mogelijk om in de kaart een rudimentair computerspel te verpakken, zoals de kerstgroet van de The New York Times. Daar is het mogelijk om met kastanjes te schieten op huichelachtige kindergezichtjes die vrome kerstdeuntjes ten beste geven.

E-kaarten gebruiken geen papier en gelden als milieuvriendelijk. Uit reclame-oogpunt zijn ze juist daarom minder aantrekkelijk. ,,Alles gaat hier elektronisch'', zegt Jeannot Waisvisz van het Hilversumse IT-bedrijfje Byton, ,,maar kerstgroeten gaan op papier. Je hoopt toch dat je kaartje ergens langere tijd staat of hangt. Voor een goede beeldvorming is de e-card te vluchtig.''

De Belgische krant De Standaard biedt een tussenoplossing. Lezers kunnen op internet wenskaarten bestellen en voorzien van een eigen tekst. De krant laat de kaart drukken en bezorgen.

Als nadeel geldt ook dat de e-card als onpersoonlijk kan overkomen. Het kost niets en een kaart maken, schrijven en posten is een kwestie van hooguit enkele minuten. Zijderveld van Kaartenhuis.nl, dat leeft van e-cards, bestrijdt die visie. ,,Wij registreren een groot enthousiasme.''

Toch probeert Kaartenhuis.nl de e-card wat persoonlijker te maken. Tegen een vergoeding van 2,50 gulden kan de afzender een telefonisch ingesproken tekst meesturen. Mischien dat daarmee de reclameslogan van concurrent sendAcard wordt ondergraven: Too cheap to send a card? Send a virtual card.