Bladeren

Forbes

Geen enkele personal computer is gemakkelijk in het gebruik, hoe vaak de pc-producenten ook het tegendeel beweren. De Verenigde Staten tellen volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes meer dan vijf miljoen kleine bedrijven die regelmatig met de handen in het haar zitten, omdat de apparatuur of de software kuren vertoont. Onder kleine bedrijven verstaat het blad firma's die minder dan honderd mensen in dienst hebben.

Gefundenes fressen voor kersverse ondernemingen als CenterBeam en Everdream. Kunt u uw document niet openen? Begrijpt u niet wat de computer meldt? Doet de printer raar? Weet u niet hoe de computerfax werkt? Bel of e-mail uw service provider, en hij regelt het. Maak een droom van uw nachtmerrie.

Zit de ICT-sector dan niet in het slop? Ja, maar dat geldt niet voor dit soort nieuwe dienstverleners. Zelfs nu de investeerders de ICT-sector en masse de rug toekeren kostte het CenterBeam en Everdream weinig moeite om respectievelijk 115 miljoen en 70 miljoen dollar los te krijgen.

Fast Company

,,Je kunt mensen niet uitwringen. Als iets hoge prioriteit heeft moet je hard lopen, maar als het minder urgent is neem dan even pauze. Onze klanten betalen ons om te denken. Hoe evenwichtiger je leeft des te beter je denkwerk. Als je twintig uur per dag werkt is je product waardeloos''.

In Fast Company vertelt George Colony, topman van Forrester Research, hoe hij werkt met zijn mensen. Zijn onderneming is een van de bekendste en volgens het blad meest gerespecteerde onderzoeksbureaus op het gebied van de nieuwe economie. Het bedrijf werd gesticht in 1983. Sinds het in 1996 naar de beurs ging zijn de inkomsten 52 procent gestegen. De koers van Forrester steeg sindsdien 631 procent. Nee, dat is geen zetfout. Toch doet Colony geen moeite om in het gevlij te komen bij aandeelhouders of klanten. Integendeel. Begin dit jaar voorspelde hij zijn klanten dat ,,veel dot coms zich in hun ware gedaante zullen laten zien: geesteloze, oppervlakkige, holle bedrijven''.

Forrester voert ook een ongewoon personeelsbeleid en selecteert met voorbedachte rade eenlingen en dwarsliggers die ongevoelig zijn voor de waan van de dag en gangbare wijsheden.

The Economist

De nieuwe economie heeft in The Economist altijd kunnen rekenen op een gereserveerd onthaal, niet in het minst omdat het blad veel en vaak gebruik maakt van het werk van Forrester Research. Deze week behandelt het blad de toekomst van de personal computer onder de kop `De pc is dood, lang leve de pc'.

De stijging van de verkoopcijfers vlakt af, maar de verwachtingen zijn dat de pc-markt dit kwartaal toch nog met 19,8 procent zal groeien. Het zwakke punt is volgens het blad de Amerikaanse consumentenmarkt. In november daalde de verkoop van pc's 15 procent. Vooral Apple kreeg klappen. De vertraging van de economische groei in Amerika is daar voor een deel debet aan. Omdat de verkoop van pc's altijd de ontwikkeling van de economie volgt, mag het geen verbazing wekken dat de verkoopcijfers van pc's even sterk afkoelen als de economie.

Een ander deel van de verklaring is dat de markt in Amerika wel zo'n beetje is verzadigd. De Amerikanen geven nog wel geld uit aan hightech-apparatuur, maar niet aan computers. De meeste consumenten hebben al een computer die snel en krachtig genoeg is voor de meeste toepassingen.

Maar de dagen van de personal computer zijn nog lang niet geteld. De belangrijkste reden daarvoor is volgens het blad dat de pc, ,,deze doos vol frustraties'', bij uitstek geschikt is om de internet-vernieuwingen te verwerken. Dat neemt niet weg dat de positie van de pc zal veranderen. Het blad voorspelt dat laptops de plaats van de bureau-pc's zullen innemen. Denkbaar is dat de pc naar de kelder verhuist en een soort centrale wordt van alle elektronische apparatuur in het huishouden. Van frustratiedoos tot ICT-ketel.