`Splits bladenfabriek maar op'

Het Ministerie van Bladenzaken werd uitgever VNU wel genoemd op de redacties. Ze verwachten dat ze aan een Duits concern worden verkocht en ze zijn er niet rouwig om.

De veertig redacteuren van vrouwenweekblad Viva zeggen zich drie weken op te sluiten in een klooster voor een spoedcursus Duits. Ze gaan ervan uit, zegt C. Warbaut van de Viva-redactiecommissie, dat een Duitse uitgever als Bertelsmann hen koopt, nu VNU al haar publieksbladen afstoot. ,,De Duitsers zijn kort geleden in het pand gesignaleerd.'' Vanochtend kregen de redacteuren het nieuws per e-mail.

Het pand, aan de Cappellalaan in Hoofddorp, heet op de vele redacties ook wel ,,het Ministerie van Bladenzaken''. Bijna elk publiekstijdschrift dat in Nederland te koop is, wordt er gemaakt en uitgegeven. Van mannenbladen Panorama en Playboy tot familiebladen Ouders van Nu en Woonideëen, damesbladen Libelle en Margriet, het roddelblad Story en het blad over het koningshuis Vorsten. Zelfs omroepbladen als de Avro-bode en de NCRV Gids worden er gemaakt.

Het is een ,,fabriek'', zegt redacteur Warbaut. Waar de Viva-redactie liever zou vertrekken. ,,We hebben niets met de andere redacties te maken maar zitten in één gebouw omdat de uitgever dat wilde. We zouden graag verhuizen naar Amsterdam want we maken met een team een creatief product. Als de verkoop leidt tot splitsing van de divisie publieksbladen, en wij in Amsterdam terecht komen, dan zouden we daar niet rouwig om zijn.'' Verkoop aan de in Amsterdam gevestigde dagbladuitgever de Telegraaf zou in dat opzicht een uitkomst zijn.

In de loop van vanochtend hadden de redacties te horen gekregen dat ze ,,geen commentaar'' mochten geven op de verkoop. Stuk voor stuk verwezen ze naar de uitgever.

Hoofdredacteur Frank Hitzert van Panorama wil nog wel: ,,Wij blijven bestaan, wie ons ook koopt. Het Duitse concern Bertelsmann zou fijn zijn omdat het een sterke bladenmaker is en actief op de Europese markt.'' De oplage van zo'n 170.000 per week is stabiel, zegt Hitzert. Al hebben alle mannenbladen steeds meer concurrentie te verduren van `special interest' bladen zoals computer- en auto-tijdschriften. Want mannen, zegt Hitzert, zijn ,,cognitief ingesteld''. Panorama is een ,,opinieblad voor de gewone man met een licht ontwikkeld gevoel voor sensatie'', aldus de hoofdredacteur. Het blad besteedt veel aandacht aan auto's, sport, criminaliteit en vrouwen.

Echt verrast zijn de meeste redacties niet over de verkoop, omdat de geruchten al maanden gingen. Directeur J. Eijkens van Malmberg (educatieve uitgeverij): ,,We zouden graag in een omgeving komen waar men investeert in ICT, omdat dat voor de toekomst van schoolboeken belangrijk is.''

De journalistenvakbond NVJ vindt dat de verkoop ,,nu wel erg snel gaat'', zegt plaatsvervangend secretaris Irene Konings. De vakbond eist van VNU dat niemand zijn baan verliest en dat er geen arbeidsplaatsen worden geschrapt. ,,Dat moeten we vóór januari met hen afspreken omdat we daarna waarschijnlijk met een buitenlandse eigenaar te maken krijgen. Dat is veel moeilijker onderhandelen.'' De VNU-bladen maken allemaal winst, zegt Konings. ,,De verkoop is bedoeld om de koerswijziging van het concern te financieren.''

    • Frederiek Weeda