HET PUBLIEK

De trommelaar van volleybalclub Piet Zoomers/Dynamo deed zijn best het vertrouwde `Thialf-sfeertje' op te roepen bij de Europa Cup-wedstrijd tegen een grijze ploeg uit Oekraïne. Hoewel de volleybalsport zijn studentikoze karakter nooit helemaal zal verliezen, verschilt de ambiance bij internationale duels van de Nederlandse teams niets van de WK schaatsen. De nieuwe puntentelling in het volleybal – elke rally een punt en de eerste vier sets tot 25 punten – heeft er in elk geval voor gezorgd dat wedstrijden niet langer dan anderhalf uur duren.

Zo reisden de amateurs van Azot Cherkasy voor een potje van een uur vanuit Oekraïne naar Apeldoorn. Op nationaal niveau trekken de volleybalclubs in de eredivisie nauwelijks publiek. De liefhebber speel liever zelf dan dat hij voor drie korte setjes naar een dorp ergens in Nederland rijdt om de top in actie te zien. Volleybal heeft in dit land een sterk regionaal karakter, de grote steden zijn van oudsher niet vertegenwoordigd in de eredivisie. Hoewel het bolwerk Amstelveen bijna is ontmanteld levert het dorp nog wel de koploper bij de vrouwen in de eredivisie. Maar het is tekenend voor de malaise in het sportleven van de Randstad dat AMVJ geen hoofdsponsor heeft kunnen vinden. Het mannenteam is door Almere naar de Flevopolder gehaald om het ideaal van één groot FC Omniworld gestalte te geven. Ook in Almere komt niemand kijken naar topvolleybal. Al zal het na afloop zeker gezellig zijn in de kantine.

Dit is de elfde aflevering in een serie over publiek