Vuurwerk in nachtelijk Tokio

Op 24 november lanceerde Sony de PlayStation 2 in Nederland, een combinatie van 128-bit spelcomputer, dvd-speler, audio-cd speler en video-cd speler die bovendien de gewone PlayStationspellen kan afspelen. Omdat de Japanners er in niet in waren geslaagd voor de lanceerdatum genoeg aantallen te produceren was de beschikbare voorraad in een paar uur uitverkocht en werken veel winkels noodgedwongen met wachtlijsten. Ook het aantal beschikbare games was nog beperkt. Sony zelf kwam met slechts vier titels: Ridge Racer V, Tekken Tag Tournament, Dead or Alive 2 en Fantavision.

De eerste drie verschillen nauwelijks van hun 32-bit voorgangers. Ridge Racer V, het laatste deel uit de serie racespellen die voor het eerst de kwaliteit van de speelhal in de huiskamer bracht, is eigenlijk gewoon Ridge Racer IV met een betere beeldkwaliteit. Ook de vechtspellen Tekken Tag Tournament en Dead or Alive 2 vallen alleen op door een mooiere beeldkwaliteit en een wat betere driedimensionaliteit.

Wel kun je nu tijdens het knokken van vechtersbaas wisselen, waardoor er complexe en extreem krachtige combo's mogelijk worden. Bij Dead or Alive 2 kun je zelfs van de rand van de arena afvallen en er beneden vrolijk verder op los meppen. Maar echte innovaties vallen er niet te bespeuren.

Dat ligt anders bij Fantavision, al heeft de innovatie hier alles met een goed spelontwerp en weinig met 128-bit rekenkracht te maken. In dit spel voor alle leeftijden moet je diverse soorten vuurwerk ontsteken die door het programma gelanceerd worden. Hoe spectaculairder je dat doet, hoe meer punten je scoort en hoe sneller je door mag naar een nieuw level.

Fantavision kun je zien als een combinatie van behendigheidsspel, puzzel, ruimtereis en screensaver. Het lijkt nergens op en is daarom lastig onder de knie te krijgen. Je krijgt er echter veel voor terug, temeer daar je het ook met z'n tweeën kunt spelen.

De actie vindt plaats in computer gegenereerde omgevingen die bijna niet van echt te onderscheiden zijn: een nachtelijke megastad à la New York of Tokio, een ruimtestation dat rond de aarde cirkelt, de donkere zijde van de maan, etc. Om vuurwerk te kunnen ontsteken moet je eerst drie stuks van dezelfde soort vangen.

Dat doe je door met je controller een lijn over het scherm te bewegen. Raakt deze een stuk vuurwerk dan kun je een ronde cursor langs die lijn sturen om dat te vangen. Als dat drie keer gelukt is kun je ze ontsteken. Dat moet je echter goed timen, want als er nog vrije stukken van dezelfde soort binnen een bepaalde afstand rondzweven ontbranden die vanzelf, en dat levert weer extra punten op!

Sommige stukken hebben een jokerfunctie; ze bezitten alle kleuren en kunnen daardoor veel meer vuurwerk op afstand ontsteken. Ook laten bepaalde vuurwerkcombinaties power-ups los, waarmee je weer extra vuurwerkkracht verwerft. Zo kun je complete kettingreacties ontketenen die er dankzij de kracht van de PS2-processor zéér spectaculair uitzien.

De spanning van Fantavision wordt veroorzaakt doordat de gelanceerde stukken maar een beperkte levensduur hebben. Heb je ze niet tijdig ontstoken dan ben je ze kwijt – tenzij je erin slaagt om ze met trucjes langer in de lucht te houden.

Heel mooi is dat je uitgespeelde levels achteraf als filmpje kunt terugkijken. Daarbij is keuze uit tal van camerastandpunten kiezen. Zelfs kun je tussen je eigen vuurwerk doorzweven en stunts uithalen. Fantavision mag dan een vreemde eend in de spellenbijt zijn, het is er wel een waar je je steeds meer aan gaat hechten.

Fantavision. Voor PlayStation 2. Uitg. Sony, prijs 149,95 gulden.