Sneakers

De film The Player van Robert Altman, uit 1992, wordt altijd zo vanzelfsprekend aangekondigd als een snijdende satire op Hollywood, dat je wel eens vergeet waardoor die ook weer zo snijdend was. Het is door de beschrijving van de wijze waarop Hollywood omgaat met zijn geestelijke rijkdommen. In The Player draait het tenslotte allemaal om the pitch, de luttele seconden waarin een scenarioschrijver de aandacht van een producent heeft om zijn verhaal te verkopen. En doordat die seconden zo luttel zijn, moet elke pitch teruggrijpen op het overbekende, op grote sterren en oude succesfilms: Pretty woman meets The silence of the lambs.

Als satire zou The Player niet deugen, als je niet elke avond op tv de films kon zien waarvan het scenario nooit veel verder is gekomen dan het pitch-stadium. Kijk vanavond naar Sneakers: Wargames meets The wizard of Oz. Zo worden in Hollywood elke seconde van elke werkdag de oude weiden afgegraasd, op zoek naar de eiwitrijkste grassprieten. En niet alleen in Hollywood, want ook in Nederland is de pitch inmiddels een even belangrijk onderdeel van de filmproductie geworden als het schrijven van een goed scenario.

Maar goed, het ging om Sneakers, een vehikel voor de oudere Robert Redford, die ergens in zijn contract moet hebben staan dat hij geen seconde onsympathiek mag overkomen. Hier is hij een computerexpert met een licht crimineel verleden (Butch Cassidy and the Sundance Kid): hij kraakte als jonkie computersystemen van het establishment om geld over te maken naar Goede Doelen. Nu, twintig jaar later, kraakt hij voor geld de systemen van het establishment om hun beveiliging te testen (Three days of the condor).

Maar het verleden haalt hem in (The natural) en met zijn half en half criminele vrienden (The sting) wordt hij gedwongen tot een serieuze inbraak (Legal eagles) waarmee hij zich een hoop ellende op de hals haalt. Het is moeilijk de ware toedracht te achterhalen (All the presidents men) maar als we eenmaal weten wie de dader is (The way we were), gaat de afwikkeling vloeiend naar het goede einde (vrijwel alle Redford-films) toe.

Sneakers (Phil Alden Robinson, 1992, VS), vrijdag, BBC1, 23.35-1.40u.